"Kokeile vaikka näitä" - ohjeistus oikeanlaisten keinokyynelvalmisteiden suositteluun
Ikävalko, Tiia; Joronen, Jettiina; Vesterinen, Veera (2018)
Ikävalko, Tiia
Joronen, Jettiina
Vesterinen, Veera
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201804255441
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201804255441
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää, kuinka hyvin optikkoliikkeiden henkilökunta osaa suositella asiakkaille oikeanlaisia keinokyynelvalmisteita. Kuivasilmäisyys ja tarve erilaisille keinokyynelvalmisteille kasvaa jatkuvasti. Oikeanlaisen tuotteen suosittelu voi olla haastavaa, sillä kuivasilmäisyyden oireet ovat monessa tapauksessa samat. Opinnäytetyön tavoitteena on lisätä tietoa keinokyynelvalmisteista ja auttaa oikeanlaisen keinokyynelvalmisteen valinnassa. Opinnäytetyön yhteistyökumppanina toimii Piiloset, joka on ainoa kotimainen silmien kostutustuotteiden valmistaja. Opinnäytetyö toteutettiin toiminnallisena työnä. Opinnäytetyön lopputuotoksena on ohjeistus, joka auttaa oikeanlaisen keinokyynelvalmisteen suosittelussa.
Optikkoliikkeiden henkilökunnan osaaminen oikeanlaisten keinokyynelvalmisteiden suosittelussa selvitettiin mystery shopping -menetelmällä. Menetelmää varten keksittiin viisi erilaista asiakastapausta, joiden pohjalta optikkoliikkeisiin mentiin kysymään suositteluja oikeanlaisista valmisteista. Mystery shoppingin kohteeksi valikoitui eräs Suomessa toimiva optikkoketju. Jotta mystery shopping -menetelmän käyttäminen opinnäytetyössä on mahdollisimman eettistä, kysyttiin kyseisen ketjun toimitusjohtajalta lupa mystery shoppingin suorittamiseen. Kerätystä aineistosta etsittiin ratkaisuja mystery shoppingin asiakastapauksiin käyttäen sisällönanalyysiä ja opinnäytetyön teoriaosuutta. Teoriaosuuden pohjalta koottiin ohjeistus oikeanlaisten keinokyynelvalmisteiden valintaan.
Oletuksena oli, että optikkoliikkeiden henkilökunta ei osaa suositella oikeanlaisia keinokyynelvalmisteita. Oletus perustui kanssaopiskelijoiden ja työelämässä olevien optikoiden kokemuksiin keinokyynelvalmisteiden suosittelusta. Mystery shoppingin tulos oli toisenlainen: Mystery shoppingin kohteeksi valikoiduilla henkilöillä oli vahva osaaminen valmisteiden suosittelussa. Saatua tulosta ei voi kuitenkaan yleistää, sillä mystery shoppingin joukko oli 10 liikettä ja kyseessä oli vain yksi optikkoliikeketju
Optikkoliikkeiden henkilökunnan osaaminen oikeanlaisten keinokyynelvalmisteiden suosittelussa selvitettiin mystery shopping -menetelmällä. Menetelmää varten keksittiin viisi erilaista asiakastapausta, joiden pohjalta optikkoliikkeisiin mentiin kysymään suositteluja oikeanlaisista valmisteista. Mystery shoppingin kohteeksi valikoitui eräs Suomessa toimiva optikkoketju. Jotta mystery shopping -menetelmän käyttäminen opinnäytetyössä on mahdollisimman eettistä, kysyttiin kyseisen ketjun toimitusjohtajalta lupa mystery shoppingin suorittamiseen. Kerätystä aineistosta etsittiin ratkaisuja mystery shoppingin asiakastapauksiin käyttäen sisällönanalyysiä ja opinnäytetyön teoriaosuutta. Teoriaosuuden pohjalta koottiin ohjeistus oikeanlaisten keinokyynelvalmisteiden valintaan.
Oletuksena oli, että optikkoliikkeiden henkilökunta ei osaa suositella oikeanlaisia keinokyynelvalmisteita. Oletus perustui kanssaopiskelijoiden ja työelämässä olevien optikoiden kokemuksiin keinokyynelvalmisteiden suosittelusta. Mystery shoppingin tulos oli toisenlainen: Mystery shoppingin kohteeksi valikoiduilla henkilöillä oli vahva osaaminen valmisteiden suosittelussa. Saatua tulosta ei voi kuitenkaan yleistää, sillä mystery shoppingin joukko oli 10 liikettä ja kyseessä oli vain yksi optikkoliikeketju