Kasvustrategian vaikutus autoliikkeiden kannattavuuteen : Case kuusi autoliikettä
Nikula, Antti (2018)
Nikula, Antti
Vaasan ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201804255450
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201804255450
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli tutkia Suomen Autokauppa Oy:n taloudellinen tilanne vertailemalla tunnuslukuja viiteen saman toimialan yritykseen sekä selvittää erikaltaisten kasvustrategian vaikutukset autoliikkeiden kannattavuuteen. Tutkimuksessa käytettiin vuosien 2012-2016 tilinpäätöksiä. Tunnuslukuina käytettiin kannattavuuden, maksuvalmiuden ja vakavaraisuuden tunnuslukuja.
Opinnäytetyön teoriaosuudessa käsiteltiin tilinpäätöksen ja tilinpäätösanalyysin eri vaiheita sekä kasvustrategian periaatteita. Lähteinä tutkimuksessa käytettiin kirjallisuus- ja verkkolähteitä. Tunnusluvut laskettiin Navita Yritysmalli-ohjelman avulla.
Tutkimuksessa ilmeni, että kasvustrategialla on osittainen vaikutus taloudelliseen tilanteeseen. Suomen Autokauppa Oy:n tunnuslukujen kannattavuudessa ja vakavaraisuudessa näkyi se, että yritys on perustettu vuonna 2015. Tutkimuksessa huomattiin etenkin erilaisten kasvustrategioiden vaikutukset kannattavuuden tunnuslukuihin. Maksuvalmiuden tunnusluvuista ei löytynyt suoraa vaikutusta kasvustrategiaan.
Opinnäytetyön teoriaosuudessa käsiteltiin tilinpäätöksen ja tilinpäätösanalyysin eri vaiheita sekä kasvustrategian periaatteita. Lähteinä tutkimuksessa käytettiin kirjallisuus- ja verkkolähteitä. Tunnusluvut laskettiin Navita Yritysmalli-ohjelman avulla.
Tutkimuksessa ilmeni, että kasvustrategialla on osittainen vaikutus taloudelliseen tilanteeseen. Suomen Autokauppa Oy:n tunnuslukujen kannattavuudessa ja vakavaraisuudessa näkyi se, että yritys on perustettu vuonna 2015. Tutkimuksessa huomattiin etenkin erilaisten kasvustrategioiden vaikutukset kannattavuuden tunnuslukuihin. Maksuvalmiuden tunnusluvuista ei löytynyt suoraa vaikutusta kasvustrategiaan.