Raiteen tukikerroksen sepelöinti Destia Rail Oy:llä
Konttinen, Jere (2018)
Konttinen, Jere
Oulun ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201804255488
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201804255488
Tiivistelmä
Raiteen tukikerroksen sepelöinti on yksi radan kunnossapidon osa-alue, jolla pyritään takaamaan liikennöitävyyden edellyttämä raiteen tasaisuus. Tukikerroksen sepelöimisellä mahdollistetaan muut kunnossapitotyöt, kuten raiteen tuenta sekä tukikerroksen muotoilu.
Opinnäytetyön tavoitteena oli ohjeistaa Destia Rail Oy:n VPM-770-FI-sepelinannosteluvaunujen käyttöä raiteen tukikerroksen sepelöinnissä. VPM-770-FI-sepelinannosteluvaunujen ohjeistus perustui Destia Rail Oy:n ammattilaisten kokemuksiin sekä tukikerroksen sepelöintiä sepelinannosteluvaunuilla tehtäessä kertyneisiin kokemuksiin. Ohjeistuksen tekemisen apuna käytettiin myös videointeja sekä suoriteilmoituksia tukikerroksen sepelöinnistä.
Lisäksi työssä perehdyttiin raiteen tukikerroksen kunnossapidon eri työvaiheisiin, raidesepelin ominaisuuksiin sekä laatuvaatimuksiin ja ratakaluston käyttöönottamiseen Suomen valtion rataverkolle. Opinnäytetyössä selvitettiin myös, miten Destia Rail Oy:llä tukikerroksen sepelöimiseen käytettävien venäläisten VPM-770-FI-sepelinannosteluvaunujen käyttöönotto mahdollistui Suomen rataverkolle.
Opinnäytetyössä laadittu ohje sisältää neuvot sepelinannosteluvaunujen käyttöön niin kunnossapitosepelöinnissä kuin tyhjän radan sepelöinnissä. Apuna käytettyjen videoiden avulla havaittiin, että kunnossapitosepelöinnissä ”laatikko alhaalla” -sepelöinti vei noin viisi kertaa enemmän aikaa kuin ”laatikko ylhäällä” -sepelöinti. Destia Rail Oy:n kunnossapitosepelöinnissä suositaankin ”laatikko ylhäällä” -sepelöintiä, koska tällöin raiteen tukikerroksen sepelöiminen onnistuu lyhyissäkin työraoissa.
Työssä kävi ilmi, että sepelöintiyksikön sepelöintitapoja tasoristeysten ja siltojen kohdalla tulisi kehittää sepelöintikaluston kunnon ja vikojen seurannan lisäksi. Myös sepelöintiyksikön kuljettajan ja tähystäjän tietämystä sepelöitävien kohteiden ominai-suuksista ja raidesepelin määrän suhteuttamisesta raiteen noston määrään tulisi tulevaisuudessa kehittää.
Opinnäytetyön tavoitteena oli ohjeistaa Destia Rail Oy:n VPM-770-FI-sepelinannosteluvaunujen käyttöä raiteen tukikerroksen sepelöinnissä. VPM-770-FI-sepelinannosteluvaunujen ohjeistus perustui Destia Rail Oy:n ammattilaisten kokemuksiin sekä tukikerroksen sepelöintiä sepelinannosteluvaunuilla tehtäessä kertyneisiin kokemuksiin. Ohjeistuksen tekemisen apuna käytettiin myös videointeja sekä suoriteilmoituksia tukikerroksen sepelöinnistä.
Lisäksi työssä perehdyttiin raiteen tukikerroksen kunnossapidon eri työvaiheisiin, raidesepelin ominaisuuksiin sekä laatuvaatimuksiin ja ratakaluston käyttöönottamiseen Suomen valtion rataverkolle. Opinnäytetyössä selvitettiin myös, miten Destia Rail Oy:llä tukikerroksen sepelöimiseen käytettävien venäläisten VPM-770-FI-sepelinannosteluvaunujen käyttöönotto mahdollistui Suomen rataverkolle.
Opinnäytetyössä laadittu ohje sisältää neuvot sepelinannosteluvaunujen käyttöön niin kunnossapitosepelöinnissä kuin tyhjän radan sepelöinnissä. Apuna käytettyjen videoiden avulla havaittiin, että kunnossapitosepelöinnissä ”laatikko alhaalla” -sepelöinti vei noin viisi kertaa enemmän aikaa kuin ”laatikko ylhäällä” -sepelöinti. Destia Rail Oy:n kunnossapitosepelöinnissä suositaankin ”laatikko ylhäällä” -sepelöintiä, koska tällöin raiteen tukikerroksen sepelöiminen onnistuu lyhyissäkin työraoissa.
Työssä kävi ilmi, että sepelöintiyksikön sepelöintitapoja tasoristeysten ja siltojen kohdalla tulisi kehittää sepelöintikaluston kunnon ja vikojen seurannan lisäksi. Myös sepelöintiyksikön kuljettajan ja tähystäjän tietämystä sepelöitävien kohteiden ominai-suuksista ja raidesepelin määrän suhteuttamisesta raiteen noston määrään tulisi tulevaisuudessa kehittää.