Ohjaajan psyykkinen tuki ryhmäkodin asukkaille : alaikäisten yksintulleiden turvapaikanhakijoiden tukeminen
Käkönen, Hanna (2010)
Käkönen, Hanna
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2010
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201005149304
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201005149304
Tiivistelmä
Sosiaalialan koulutusohjelma
Sosionomi (YAMK)
Käkönen Hanna
Ohjaajan psyykkinen tuki ryhmäkodin asukkaille
Alaikäisten yksintulleiden turvapaikanhakijoiden tukeminen
Opinnäytetyö
Kevät 2010
69+ 9
Opinnäytetyöni tarkoituksena oli selvittää millaisia kokemuksia ohjaajilla on alaikäisten yksintulleiden turvapaikanhakijoiden psyykkisestä tukemisesta ryhmäkodissa. Lisäksi tarkoituksenani oli selvittää mitä psyykkinen tuki on ryhmäkodin ohjaajien näkemyksen mukaan. Tutkimusaineistoksi keräsin ohjaajien kirjallisia ja suullisia tapauskuvauksia. Tutkimukseen osallistui yhteensä 18 ohjaajaa kuudesta eri ryhmäkodista: Espoosta, Kontiolahdelta, Oravaisista, Oulusta, Turusta ja Ylöjärveltä. Tutkimus on laadullinen tutkimus. Analysoin aineiston aineistolähtöisesti sisällönanalyysimenetelmää käyttäen.
Ohjaajien kuvausten mukaan lapset ja nuoret tarvitsevat psyykkistä tukea ihmissuhteissaan, turvapaikkaprosessissaan ja psyykkisessä voinnissaan. Ryhmäkodin asukkaat ikävöivät perhettään ja ovat huolissaan turvapaikkaprosessinsa etenemisestä. Lapsilla ja nuorilla on psyykkisiä oireita kuten masennusta, univaikeuksia ja itsetuhoisuutta.
Ohjaajat antavat psyykkistä tukea ohjaussuhteessa. Ohjattavan ja ohjaajan välisen ohjaussuhteen kehittyminen vaatii aikaa ja edellyttää luottamuksen syntymistä. Ohjaajalla ja erityisesti omaohjaajalla on merkittävä rooli lasten ja nuorten elämässä. Ohjaajat keskustelevat ryhmäkodin asukkaiden kanssa ja järjestävät heille toimintaa.
Lasten ja nuorten psyykkinen tukeminen vaikuttaa ohjaajien tunteisiin sekä työssä jaksamiseen. Ryhmäkodin toiminnan puitteet luovat rajoitteita ja mahdollisuuksia psyykkiseen tukemiseen. Vaikeasti oirehtivia asukkaita ei pystytä tukemaan ryhmäkodissa.
Lasten ja nuorten kokemukset, tunteet ja psyykkiset oireet ovat yhteydessä toisiinsa. Samoin ohjaajien tunteet ja työssäjaksaminen liittyvät toisiinsa. Psyykkisen tuen ydin ryhmäkodin ohjaajan työssä on ohjaussuhde lapseen tai nuoreen. Ohjaussuhde on merkittävä kahdella tavalla. Ohjaussuhde on suhde, jossa psyykkinen tukeminen mahdollistuu. Lisäksi ohjaussuhde ja ohjaajan läsnäolo lapsen tai nuoren elämässä itsessään ovat psyykkistä tukea.
Lasten ja nuorten tuen tarpeeseen ja psyykkiseen tukemiseen tulee kiinnittää huomiota ryhmäkodin työssä. Onnistunut psyykkinen tukeminen edellyttää ohjaajien, ryhmäkodin moniammatillisen työryhmän sekä yhteistyökumppaneiden välistä tiivistä yhteistyötä.
AVAINSANAT: ohjaaja, yksintullut alaikäinen turvapaikanhakija, psyykkinen tuki, ryhmäkoti
Sosionomi (YAMK)
Käkönen Hanna
Ohjaajan psyykkinen tuki ryhmäkodin asukkaille
Alaikäisten yksintulleiden turvapaikanhakijoiden tukeminen
Opinnäytetyö
Kevät 2010
69+ 9
Opinnäytetyöni tarkoituksena oli selvittää millaisia kokemuksia ohjaajilla on alaikäisten yksintulleiden turvapaikanhakijoiden psyykkisestä tukemisesta ryhmäkodissa. Lisäksi tarkoituksenani oli selvittää mitä psyykkinen tuki on ryhmäkodin ohjaajien näkemyksen mukaan. Tutkimusaineistoksi keräsin ohjaajien kirjallisia ja suullisia tapauskuvauksia. Tutkimukseen osallistui yhteensä 18 ohjaajaa kuudesta eri ryhmäkodista: Espoosta, Kontiolahdelta, Oravaisista, Oulusta, Turusta ja Ylöjärveltä. Tutkimus on laadullinen tutkimus. Analysoin aineiston aineistolähtöisesti sisällönanalyysimenetelmää käyttäen.
Ohjaajien kuvausten mukaan lapset ja nuoret tarvitsevat psyykkistä tukea ihmissuhteissaan, turvapaikkaprosessissaan ja psyykkisessä voinnissaan. Ryhmäkodin asukkaat ikävöivät perhettään ja ovat huolissaan turvapaikkaprosessinsa etenemisestä. Lapsilla ja nuorilla on psyykkisiä oireita kuten masennusta, univaikeuksia ja itsetuhoisuutta.
Ohjaajat antavat psyykkistä tukea ohjaussuhteessa. Ohjattavan ja ohjaajan välisen ohjaussuhteen kehittyminen vaatii aikaa ja edellyttää luottamuksen syntymistä. Ohjaajalla ja erityisesti omaohjaajalla on merkittävä rooli lasten ja nuorten elämässä. Ohjaajat keskustelevat ryhmäkodin asukkaiden kanssa ja järjestävät heille toimintaa.
Lasten ja nuorten psyykkinen tukeminen vaikuttaa ohjaajien tunteisiin sekä työssä jaksamiseen. Ryhmäkodin toiminnan puitteet luovat rajoitteita ja mahdollisuuksia psyykkiseen tukemiseen. Vaikeasti oirehtivia asukkaita ei pystytä tukemaan ryhmäkodissa.
Lasten ja nuorten kokemukset, tunteet ja psyykkiset oireet ovat yhteydessä toisiinsa. Samoin ohjaajien tunteet ja työssäjaksaminen liittyvät toisiinsa. Psyykkisen tuen ydin ryhmäkodin ohjaajan työssä on ohjaussuhde lapseen tai nuoreen. Ohjaussuhde on merkittävä kahdella tavalla. Ohjaussuhde on suhde, jossa psyykkinen tukeminen mahdollistuu. Lisäksi ohjaussuhde ja ohjaajan läsnäolo lapsen tai nuoren elämässä itsessään ovat psyykkistä tukea.
Lasten ja nuorten tuen tarpeeseen ja psyykkiseen tukemiseen tulee kiinnittää huomiota ryhmäkodin työssä. Onnistunut psyykkinen tukeminen edellyttää ohjaajien, ryhmäkodin moniammatillisen työryhmän sekä yhteistyökumppaneiden välistä tiivistä yhteistyötä.
AVAINSANAT: ohjaaja, yksintullut alaikäinen turvapaikanhakija, psyykkinen tuki, ryhmäkoti