E-handel inom kundrelalationer och service
Dang, Phi Tuan (2010)
Dang, Phi Tuan
Vaasan ammattikorkeakoulu
2010
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201005057931
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201005057931
Tiivistelmä
Inom e-handeln har kundrelationer och service en stor betydelse för både företag och privatkunder. Det krävs bra kommunikation mellan företagen och kunderna för att kunna förstärka relationerna. Facenet är ett videokonferensnät som kan användas för att förstärka relationerna mellan kunderna och företagen. Facenet fungerar som en ”bildtelefon” där kunden kan prata med företagen face-to-face över Internet. T.ex. kan företagen visa upp sina produkter för kunderna, och kunderna får se vad de köper och kan samtidigt ställa frågor direkt till en person på företaget. Syftet med det här lärdomsprovet, är att undersöka vad kunderna som har handlat varor via Internet, har för åsikt om Internethandel. Jag vill också ta reda på hur man kan åtstadkomma bättre relationer mellan kunder och företag. Även kundernas eventuella intresse för Facenet omfattas av undersökningen.
Undersökningen genomfördes med en kvantitativ metod. I undersökningen, som gjordes med hjälp av en enkät, deltog 150 personer. Resultatet visade att kunderna har varit relativt nöjda med handeln över internet, men föredrar fortfarande traditionell handel. Många av personerna som svarade på enkäten tror att Facenet-handel möjligen kunde förbättra relationerna mellan kunder och företag. Ett fåtal tror att Facenet-handel skulle kunna upplevas ungefär som traditionell handel. Många är dock skeptiska mot Facenet-handel. Good relations between customers and companies, as well as service, are very important factors in E-commerce. Good communication between customers and the companies is very important in order to strengthen the relationships. Facenet is a type of video conference over the internet, that helps the customers communicate with the company from which he/she wants to buy a product. The company can show the products they are selling to the customer, and at the same time, the customer can ask questions concerning the product and the purchase. The purpose of this study is to investigate what consumers who have bought products over the internet, think about E-commerce. I also want to know how good relations between customers and companies can be achieved. In addition to this, I want to know more about the customers’ potential interest in Facenet. The survey was conducted with the help of a quantitative method. One hundred and fifty people participated in the survey. When looking at the results of the survey, I found out that consumers are relatively satisfied with E-commerce in general, but most people still prefer traditional commerce to E-commerce. Facenet-commerce could, according to many of the people participating in the survey, improve the relations between customers and companies. A minority believes that the Facenet-commerce will feel almost like traditional commerce. Though, many are skeptical to the idea of E-commerce.
Undersökningen genomfördes med en kvantitativ metod. I undersökningen, som gjordes med hjälp av en enkät, deltog 150 personer. Resultatet visade att kunderna har varit relativt nöjda med handeln över internet, men föredrar fortfarande traditionell handel. Många av personerna som svarade på enkäten tror att Facenet-handel möjligen kunde förbättra relationerna mellan kunder och företag. Ett fåtal tror att Facenet-handel skulle kunna upplevas ungefär som traditionell handel. Många är dock skeptiska mot Facenet-handel.