Kätilöopiskelijoiden kokemukset ammattieettisen osaamisen kehittymisestä opintojen aikana
Lehtelä, Taina (2018)
Lehtelä, Taina
Oulun ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201804275720
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201804275720
Tiivistelmä
Kätilöt tarvitsevat työssään eettistä päätöksentekokykyä ja valmiuksia toimia erilaisissa eettisesti haastavissa tilanteissa. On tärkeää, että kätilöt saavat jo koulutuksensa aikana vahvan perustan eettiselle osaamiselleen.
Opinnäytetyö käsittelee kätilöopiskelijoiden kokemuksia ammattieettisen osaamisensa kehittymisestä opintojen aikana. Tutkimuksen tarkoituksena on kuvailla kätilöopiskelijoiden kokemuksia siitä, miten he kokevat koulutuksen aikana saamansa eettisen opetuksen ammattietiikkansa kehittymisen tukena ja miten he kokevat oman ammattieettisen osaamisensa tällä hetkellä. Tutkimuksen tavoitteena on selvittää, tarvitseeko kätilöopiskelijoiden ammattietiikan kehittymistä tukea enemmän opintojen aikana. Laadullisen tutkimuksen aineisto kerättiin keväällä 2018 haastattelemalla neljää 4. vuoden kätilöopiskelijaa. Teemahaastattelut toteutettiin yksilöhaastatteluina. Tutkimusanalyysi tehtiin sisällönanalyysinä.
Kätilöopiskelijat kokivat ammattietiikkansa kehittyvän paljon käytännön harjoitteluissa. Teoriaopintojaksoille kätilöopiskelijat nostivat kaipaavansa enemmän potilastapausten käsittelyä. Suurin osa kätilöopiskelijoista kokee ammattieettisen osaamisensa hyvänä työelämää varten. Tutkimuksessa nousi myös esille, että osa tutkittavista kätilöopiskelijoista kokee ammattietiikkansa kehittyneen opintojen aikana merkittävästi. Tulosten perusteella eettisten tilanteiden käsittelyä voidaan korostaa käytännön harjoittelujaksoilla enemmän. Opinnäytetyön tuloksia voidaan hyödyntää etiikkaa koskevien opintojaksojen kehittämisessä Oulun ammattikorkeakoulussa.
Opinnäytetyö käsittelee kätilöopiskelijoiden kokemuksia ammattieettisen osaamisensa kehittymisestä opintojen aikana. Tutkimuksen tarkoituksena on kuvailla kätilöopiskelijoiden kokemuksia siitä, miten he kokevat koulutuksen aikana saamansa eettisen opetuksen ammattietiikkansa kehittymisen tukena ja miten he kokevat oman ammattieettisen osaamisensa tällä hetkellä. Tutkimuksen tavoitteena on selvittää, tarvitseeko kätilöopiskelijoiden ammattietiikan kehittymistä tukea enemmän opintojen aikana. Laadullisen tutkimuksen aineisto kerättiin keväällä 2018 haastattelemalla neljää 4. vuoden kätilöopiskelijaa. Teemahaastattelut toteutettiin yksilöhaastatteluina. Tutkimusanalyysi tehtiin sisällönanalyysinä.
Kätilöopiskelijat kokivat ammattietiikkansa kehittyvän paljon käytännön harjoitteluissa. Teoriaopintojaksoille kätilöopiskelijat nostivat kaipaavansa enemmän potilastapausten käsittelyä. Suurin osa kätilöopiskelijoista kokee ammattieettisen osaamisensa hyvänä työelämää varten. Tutkimuksessa nousi myös esille, että osa tutkittavista kätilöopiskelijoista kokee ammattietiikkansa kehittyneen opintojen aikana merkittävästi. Tulosten perusteella eettisten tilanteiden käsittelyä voidaan korostaa käytännön harjoittelujaksoilla enemmän. Opinnäytetyön tuloksia voidaan hyödyntää etiikkaa koskevien opintojaksojen kehittämisessä Oulun ammattikorkeakoulussa.