Miljoonan euron tilaisuus : Tavoitteiden kautta tuloksiin, case: Millennium-teknologiapalkinnonjako
Öörni, Riikka (2018)
Öörni, Riikka
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201804265664
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201804265664
Tiivistelmä
Tämän kehittämistyön tarkoituksena oli tutkia Tekniikan Akatemia -säätiön järjestämän Millennium-teknologiapalkinnonjakotilaisuuden mahdollisuuksia toimia nykyistä paremmin säätiön tavoitteita edistävänä keinona. Tutkimuskysymyksenä oli, millä tavoin Millennium-teknologiapalkinnonjakotapahtumasta saadaan aidosti tuloksellinen säätiön tavoitteita edistävä keino.
Tavoitteena oli etsiä Millennium-teknologiapalkinnonjakotilaisuuden suunnitteluvaiheessa kohdattavia haasteita. Työssä selvitettiin mitä tapahtumantuotannossa ja projektin käynnistämisvaiheessa tulisi tehdä toisin, jotta palkinnonjaosta saadaan strategialähtöistä, suunnitelmallista ja tavoitteellista toimintaa.
Lähestymistapana käytettiin tapaustutkimusta ja kehittämistyön aihetta lähestyttiin tapahtumamarkkinoinnin näkökulmasta. Siinä korostuu suunnitelmallisuuden ja tuloksellisuuden tärkeys. Tietoperusta koostui markkinointiviestinnän, tapahtumamarkkinoinnin, tapahtuma-tuotannon ja projektijohtamisen kirjallisuudesta. Tutkimusmenetelmänä käytettiin dokumenttianalyysiä ja aineiston tuloksia tarkennettiin ja päivitettiin työpajoissa.
Työn tuloksena laadittiin projektin käynnistämisaikataulu ja projektiorganisaatiorakenne-ehdotus Millennium-teknologiapalkinnonjakoa varten. Projektissa toimivien henkilöiden rooleja kirkastettiin ja tehtiin mallit projektisuunnitelman sekä tapahtumabriefin sisällöistä.
Tavoitteena oli etsiä Millennium-teknologiapalkinnonjakotilaisuuden suunnitteluvaiheessa kohdattavia haasteita. Työssä selvitettiin mitä tapahtumantuotannossa ja projektin käynnistämisvaiheessa tulisi tehdä toisin, jotta palkinnonjaosta saadaan strategialähtöistä, suunnitelmallista ja tavoitteellista toimintaa.
Lähestymistapana käytettiin tapaustutkimusta ja kehittämistyön aihetta lähestyttiin tapahtumamarkkinoinnin näkökulmasta. Siinä korostuu suunnitelmallisuuden ja tuloksellisuuden tärkeys. Tietoperusta koostui markkinointiviestinnän, tapahtumamarkkinoinnin, tapahtuma-tuotannon ja projektijohtamisen kirjallisuudesta. Tutkimusmenetelmänä käytettiin dokumenttianalyysiä ja aineiston tuloksia tarkennettiin ja päivitettiin työpajoissa.
Työn tuloksena laadittiin projektin käynnistämisaikataulu ja projektiorganisaatiorakenne-ehdotus Millennium-teknologiapalkinnonjakoa varten. Projektissa toimivien henkilöiden rooleja kirkastettiin ja tehtiin mallit projektisuunnitelman sekä tapahtumabriefin sisällöistä.