Pelittääkö ruotsi? : Oppimispelin käyttäjäprofiili ja markkinoinnin kohdentaminen
Tolonen, Virve; Tauriainen, Anna (2018)
Tolonen, Virve
Tauriainen, Anna
Lapin ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201804265653
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201804265653
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön aiheena oli oppimispelin käyttäjäprofiili ja markkinoinnin kohdentaminen liittyen Pelittääkö ruotsi -projektiin. Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää toisen asteen ammatillisten perustutkinnon suorittavien opiskelijoiden ruotsin kielen oppimista, mielipiteitä liittyen oppimispeleihin ja heidän käyttämiä eri digitaalisen median ja printtimedian kanavia.
Opinnäytetyön teoriaosa käsitteli oppimispelejä, Pelittääkö ruotsi -projektia ja kohdennettua markkinointia. Opinnäytetyön tutkimus suoritettiin käyttämällä kvantitatiivista tutkimusmenetelmää. Tutkimusosio koostui kyselystä ja sen analysoinnista.
Kysely lähetettiin satunnaisotannalla valittujen ammattioppilaitosten yhteyshen-kilöiden kautta opiskelijoille. Tulokset analysoitiin Webropol-työkalulla. Suurin osa vastaajista opiskeli Vamiassa, jonka vuoksi tulokset analysoitiin luotettavuuden vuoksi Vamian opiskelijoiden kanssa ja ilman vamialaisia. Vastauksia vertailtiin rinnakkain ja vastauksista koostettiin peruskäyttäjä, jonka profiilin mukaan suunniteltiin kohdennettua markkinointia.
Peruskäyttäjä on 15–19-vuotias miespuolinen henkilö, joka opiskelee ensimmäistä vuotta ammatillista perustutkintoa joko Vamiassa tai Savon ammatti- ja aikuisopistossa. Päivittäin hän käyttää Snapchattia ja YouTubea. Peruskäyttäjä kokee ruotsin kielen opiskelun olevan jotain hyödyllisen ja hyödyttömän väliltä. Hänen mielestään ruotsin kieli on melko haastavaa ja haastavinta siinä on kielioppi. Hän pelaa tietokonepelejä ja on pelannut aiemmin oppimispelejä. Peruskäyttäjä on sitä mieltä, että oppimispelit ovat melko hyödyllisiä. Peruskäyttäjän profiilin perusteella paras tapa tavoittaa peruskäyttäjä on kohdentaa markkinointi 15–19-vuotiaille mieshenkilöille, jotka ovat kiinnostuneet urheilusta ja musiikista Snapchatin tai YouTuben eri kanavilla.
Opinnäytetyön teoriaosa käsitteli oppimispelejä, Pelittääkö ruotsi -projektia ja kohdennettua markkinointia. Opinnäytetyön tutkimus suoritettiin käyttämällä kvantitatiivista tutkimusmenetelmää. Tutkimusosio koostui kyselystä ja sen analysoinnista.
Kysely lähetettiin satunnaisotannalla valittujen ammattioppilaitosten yhteyshen-kilöiden kautta opiskelijoille. Tulokset analysoitiin Webropol-työkalulla. Suurin osa vastaajista opiskeli Vamiassa, jonka vuoksi tulokset analysoitiin luotettavuuden vuoksi Vamian opiskelijoiden kanssa ja ilman vamialaisia. Vastauksia vertailtiin rinnakkain ja vastauksista koostettiin peruskäyttäjä, jonka profiilin mukaan suunniteltiin kohdennettua markkinointia.
Peruskäyttäjä on 15–19-vuotias miespuolinen henkilö, joka opiskelee ensimmäistä vuotta ammatillista perustutkintoa joko Vamiassa tai Savon ammatti- ja aikuisopistossa. Päivittäin hän käyttää Snapchattia ja YouTubea. Peruskäyttäjä kokee ruotsin kielen opiskelun olevan jotain hyödyllisen ja hyödyttömän väliltä. Hänen mielestään ruotsin kieli on melko haastavaa ja haastavinta siinä on kielioppi. Hän pelaa tietokonepelejä ja on pelannut aiemmin oppimispelejä. Peruskäyttäjä on sitä mieltä, että oppimispelit ovat melko hyödyllisiä. Peruskäyttäjän profiilin perusteella paras tapa tavoittaa peruskäyttäjä on kohdentaa markkinointi 15–19-vuotiaille mieshenkilöille, jotka ovat kiinnostuneet urheilusta ja musiikista Snapchatin tai YouTuben eri kanavilla.