Ehkäisevän päihdetyön näkökulma lastenkodin arjen työhön
Lönnblad, Antti; Pulkkinen, Jukka; Tikka, Erja (2018)
Lönnblad, Antti
Pulkkinen, Jukka
Tikka, Erja
2018
Julkaisun pysyvä osoite on
http://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201804265669
http://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201804265669
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoitus oli tutkia, miten ehkäisevää päihdetyötä tehdään lastenkodissa. Lastensuojelun sijaishuollon työtä ei ole tarkasteltu aiemmin ehkäisevän päihdetyön näkökulmasta. Tilastojen mukaan sijaishuollon lapset ryhmänä kuuluvat päihdeongelmien suhteen riskiryhmään, mikä viittaa erityiseen ehkäisevän päihdetyön tarpeeseen tälle ryhmälle. Teoreettinen viitekehys yhdistää nuorisoalan ehkäisevän päihdetyön teoriaa sekä lastenkotityön teoriaa. Nuorisoalan ehkäisevässä päihdetyössä korostuu sosiaalinen vahvistaminen, nuorten osallisuus ja sosiaaliset taidot. Lastenkotityön teoriasta nousevia käsitteitä ovat mm. kodinomaisuus, arjen tilanteisiin reagoiminen sekä ohjaajan reflektoiva pedagoginen suhde lapseen.
Opinnäytetyö on laadullinen tutkimus. Tutkimus toteutettiin eteläsuomalaisessa yksityisessä lastenkodissa. Aineisto koostuu kahdesta neljän työntekijän teemallisesta ryhmähaastattelusta sekä yhdestä johtajan haastattelusta. Aineisto analysoitiin teemallisen sisällönanalyysin menetelmällä.
Vaikka lastenkodissa ei ole julkilausuttua ehkäisevän päihdetyön strategiaa, ryhmäkodin kasvatuskäytännöt tukevat monin tavoin ehkäisevän päihdetyön tavoitteita. Tarkastellussa lastenkodissa päihdeosaaminen painottuu nykyisin päihdeongelmien havaitsemiseen, puheeksiottoon ja korjaavaan työhön. Ehkäisevän päihdetyön ohjelman kehittäminen voisi kuitenkin tuoda arvokkaan lisän lastenkodin työhön. Ohjelmaan voisi sisältyä henkilökunnan lisäkoulutusta päihdeongelmien piilevien syiden ymmärtämiseksi.
Opinnäytetyö on laadullinen tutkimus. Tutkimus toteutettiin eteläsuomalaisessa yksityisessä lastenkodissa. Aineisto koostuu kahdesta neljän työntekijän teemallisesta ryhmähaastattelusta sekä yhdestä johtajan haastattelusta. Aineisto analysoitiin teemallisen sisällönanalyysin menetelmällä.
Vaikka lastenkodissa ei ole julkilausuttua ehkäisevän päihdetyön strategiaa, ryhmäkodin kasvatuskäytännöt tukevat monin tavoin ehkäisevän päihdetyön tavoitteita. Tarkastellussa lastenkodissa päihdeosaaminen painottuu nykyisin päihdeongelmien havaitsemiseen, puheeksiottoon ja korjaavaan työhön. Ehkäisevän päihdetyön ohjelman kehittäminen voisi kuitenkin tuoda arvokkaan lisän lastenkodin työhön. Ohjelmaan voisi sisältyä henkilökunnan lisäkoulutusta päihdeongelmien piilevien syiden ymmärtämiseksi.