Että edes joku sanoo: "Sä olet hyvä!" : syrjäytymisvaarassa olevan nuoren tukeminen muutokseen
Hakala, Maarit; Ketola, Laura (2018)
Hakala, Maarit
Ketola, Laura
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201804275703
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201804275703
Tiivistelmä
Nuorten syrjäytyminen on ajankohtainen haaste yhteiskunnassamme. Saavatko haastavasti oireilevat ja lastensuojelun piirissä olevat nuoret riittävästi sellaista tukea, jota he tarvitsevat? Onko muutos näiden nuorten elämässä vielä mahdollista, vai ohjaako huono-osaisuuden leima heidän elämäänsä automaattisesti huonoon suuntaan? Opinnäytetyön yhteistyökumppanina oli erityisluokanopettaja, joka oli kiinnostunut toimintaterapian mahdollisuuksista oppilaidensa ja oman työnsä tukemisessa. Yhteistyökumppanin oppilaat olivat lastensuojelulaitoksessa asuvia 13−17-vuotiaita nuoria.
Laadullisen opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää toimintaterapian mahdollisuuksia syrjäytymisvaarassa olevien nuorten tukemisessa muutokseen. Tavoitteena oli myös lisätä tietoutta toimintaterapian tarpeellisuudesta ja hyödynnettävyydestä erityisopetuksessa ja lastensuojelussa. Opinnäytetyön teoreettisena viitekehyksenä oli inhimillisen toiminnan malli (MOHO). Myös lastensuojelun, nuoruuden ja syrjäytymisen käsitteisiin perehdyttiin. Aineistonkeruumenetelmänä käytettiin ryhmämuotoista teemahaastattelua, johon osallistui kolme yläkoulun erityisopettajaa, joista yhdellä oli toimintaterapeutin koulutus. Aineisto analysoitiin teoriaohjaavalla sisällönanalyysillä.
Tulosten jäsentämisessä hyödynnettiin haastatteluteemoja, jotka olivat: nuoren tuen tarve, opettajan tuen tarve, sosiaaliset suhteet ja syrjäytyminen sekä nuoren tukeminen muutokseen. Tulosten neljä merkityksellistä näkökulmaa olivat: kuntoutuksen tarve, moniammatillinen yhteistyö, ympäristön merkitys ja nuoren tukemisen strategiat. Huomionarvoisia asioita olivat myös syrjäytymisen ennaltaehkäisevän työn tärkeys ja nuoren turvallisen aikuisen tarve. Ennakko-oletuksena opinnäytetyössä oli, että toimintaterapiaa tarvitaan lastensuojelussa ja erityisopetuksessa. Tulokset vahvistivat tämän oletuksen.
Opinnäytetyön tekijöiden toiveena oli herättää ammattilaisia näkemään jokaisessa nuoressa mahdollisuus muutokseen ja parempaan elämään. Lisää tutkimuksia muun muassa arvioin-tivälineiden ja toimintaterapian interventioiden tuloksellisuudesta tarvitaan, jotta toimintaterapian vaikuttavuutta haastavasti ja psyykkisesti oireilevien nuorten tukemisessa voitaisiin osoittaa. Etenkin nuoren omaa näkökulmaa esiin tuovalle jatkotutkimukselle on tarvetta.
Laadullisen opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää toimintaterapian mahdollisuuksia syrjäytymisvaarassa olevien nuorten tukemisessa muutokseen. Tavoitteena oli myös lisätä tietoutta toimintaterapian tarpeellisuudesta ja hyödynnettävyydestä erityisopetuksessa ja lastensuojelussa. Opinnäytetyön teoreettisena viitekehyksenä oli inhimillisen toiminnan malli (MOHO). Myös lastensuojelun, nuoruuden ja syrjäytymisen käsitteisiin perehdyttiin. Aineistonkeruumenetelmänä käytettiin ryhmämuotoista teemahaastattelua, johon osallistui kolme yläkoulun erityisopettajaa, joista yhdellä oli toimintaterapeutin koulutus. Aineisto analysoitiin teoriaohjaavalla sisällönanalyysillä.
Tulosten jäsentämisessä hyödynnettiin haastatteluteemoja, jotka olivat: nuoren tuen tarve, opettajan tuen tarve, sosiaaliset suhteet ja syrjäytyminen sekä nuoren tukeminen muutokseen. Tulosten neljä merkityksellistä näkökulmaa olivat: kuntoutuksen tarve, moniammatillinen yhteistyö, ympäristön merkitys ja nuoren tukemisen strategiat. Huomionarvoisia asioita olivat myös syrjäytymisen ennaltaehkäisevän työn tärkeys ja nuoren turvallisen aikuisen tarve. Ennakko-oletuksena opinnäytetyössä oli, että toimintaterapiaa tarvitaan lastensuojelussa ja erityisopetuksessa. Tulokset vahvistivat tämän oletuksen.
Opinnäytetyön tekijöiden toiveena oli herättää ammattilaisia näkemään jokaisessa nuoressa mahdollisuus muutokseen ja parempaan elämään. Lisää tutkimuksia muun muassa arvioin-tivälineiden ja toimintaterapian interventioiden tuloksellisuudesta tarvitaan, jotta toimintaterapian vaikuttavuutta haastavasti ja psyykkisesti oireilevien nuorten tukemisessa voitaisiin osoittaa. Etenkin nuoren omaa näkökulmaa esiin tuovalle jatkotutkimukselle on tarvetta.