Pyöräpysäköinnin toteutus ja kehitys rakennushankkeessa
Herva, Lauri (2018)
Herva, Lauri
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201804265597
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201804265597
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä tarkasteltiin pyöräilyä ja sen kehitystä Helsingissä sekä pyörä-pysäköinnin toteutusta YIT Rakennus Oy:n Tripla rakennushankkeessa. Opinnäytetyön toimeksiantajana oli YIT Rakennus Oy. YIT:ssä on tunnistettu pyöräilyn kehitys ja tavoitteet Helsingissä, nämä tavoitteet heijastuvat myös rakentamiseen kaavamääräysten kautta.
Työn ensimmäisenä tavoitteena oli selvittää Helsingin kaupungin tavoitteet pyöräilyn kehittämisessä ja miten nämä tavoitteet vaikuttavat Tripla-hankkeeseen sekä tulevissa rakennushankkeissa. Toisena tavoitteena oli tutkia pyöräpysäköintiä koskevien kaavamääräysten mahdollisesti aiheuttamia keskitetyn pyöräpysäköinnin toteutuskustannuksia rakennus-hankkeille, sekä miten näitä kustannuksia voidaan hallita.
Työssä myös perehdyttiin Tripla-hankkeen yhteydessä järjestettyyn asiakaspalautekyselyyn koskien kaksikerroksisia pyörä-telineitä.
Tutkimus aloitettiin perehtymällä pyöräilyn tilanteeseen Helsingissä 2010-luvulla ja miten Helsinki eroaa muista eurooppalaisista kaupungeista pyöräilyn suhteen. Tutkittiin myös, millaiset kehitystavoitteet Helsingissä on pyöräilylle ja miten näihin tavoitteisiin päästään. Pyöräpysäköinnin toteutuksen kustannuksia tutkittiin perehtymällä mahdollisten pysäköintitilojen rakennuskustannuksiin sekä erilaisten pyörätelineiden materiaalikustannuksiin. Kaksi-kerroksisten pyörätelineiden asiakaskyselyä tutkittiin tekemällä testattavien pyörätelineiden käyttöasteen seurantatutkimus, perehtymällä asiakaskyselyn toteuttamiseen liittyviin haasteisiin, kyselyn toteutustapaan sekä hyötyihin.
Työn tuloksena saatiin kuva Helsingin kaupungin tavoitteista pyöräilyn suhteen, tietoa keskitetyn pyöräpysäköinnin toteutuksen vaatimuksista ja kustannuksista, kokonaiskuva kaksi-kerroksisten pyörätelineiden asiakaspalautekyselystä sekä kaksikerroksisten pyörätelineiden hankintakortti.
Työn ensimmäisenä tavoitteena oli selvittää Helsingin kaupungin tavoitteet pyöräilyn kehittämisessä ja miten nämä tavoitteet vaikuttavat Tripla-hankkeeseen sekä tulevissa rakennushankkeissa. Toisena tavoitteena oli tutkia pyöräpysäköintiä koskevien kaavamääräysten mahdollisesti aiheuttamia keskitetyn pyöräpysäköinnin toteutuskustannuksia rakennus-hankkeille, sekä miten näitä kustannuksia voidaan hallita.
Työssä myös perehdyttiin Tripla-hankkeen yhteydessä järjestettyyn asiakaspalautekyselyyn koskien kaksikerroksisia pyörä-telineitä.
Tutkimus aloitettiin perehtymällä pyöräilyn tilanteeseen Helsingissä 2010-luvulla ja miten Helsinki eroaa muista eurooppalaisista kaupungeista pyöräilyn suhteen. Tutkittiin myös, millaiset kehitystavoitteet Helsingissä on pyöräilylle ja miten näihin tavoitteisiin päästään. Pyöräpysäköinnin toteutuksen kustannuksia tutkittiin perehtymällä mahdollisten pysäköintitilojen rakennuskustannuksiin sekä erilaisten pyörätelineiden materiaalikustannuksiin. Kaksi-kerroksisten pyörätelineiden asiakaskyselyä tutkittiin tekemällä testattavien pyörätelineiden käyttöasteen seurantatutkimus, perehtymällä asiakaskyselyn toteuttamiseen liittyviin haasteisiin, kyselyn toteutustapaan sekä hyötyihin.
Työn tuloksena saatiin kuva Helsingin kaupungin tavoitteista pyöräilyn suhteen, tietoa keskitetyn pyöräpysäköinnin toteutuksen vaatimuksista ja kustannuksista, kokonaiskuva kaksi-kerroksisten pyörätelineiden asiakaspalautekyselystä sekä kaksikerroksisten pyörätelineiden hankintakortti.