Äänenkuljetuksen opettaminen pop/jazzmusiikin opiskelijoille
Lipas, Liisa (2011)
Lipas, Liisa
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201804275728
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201804275728
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö käsittelee äänenkuljetusta pop/jazzmusiikissa eri tilanteissa kolmisoinnuista nelisointuihin ja sitä laajempiin harmonioihin. Tarkastelun pääpaino on tasaisesti etenevien taustaharmonioiden laatimisessa. Työssä tarkastellaan kirjallisia lähteitä sekä klassisen musiikin että pop/jazzmusiikin alalta. Näiden joukossa on teorian, improvisoinnin ja sovituksen oppikirjoja sekä myös yliopistollisia julkaisuja ja opinnäytteitä. Käytännön työelämän näkökulma on huomioitu haastattelemalla pop/jazzteorian ja
-sävellyksen opettajina toimivia henkilöitä.
Lähteiden avulla pyritään luomaan kokonaiskuva äänenkuljetukseen liittyvistä säännöistä sekä pohditaan niiden soveltuvuutta pop/jazzmusiikin opettamiseen. Sääntöjen perusteluja pohdittaessa sivutaan niin musiikinhistoriaa kuin yläsävelsarjaakin ja tarkastellaan erilaisia esteettisiä näkemyksiä aina klassisesta musiikista heavyyn ja jazziin saakka.
Opinnäytteen tekijän tavoitteena on tuoda monesti pop/jazzmusiikissa haastavana pidetyn äänenkuljetuksen opettamiseen selkeyttä ja esittää näkemys siitä, miten äänenkuljetusta voisi opettaa 16 vuotta täyttäneille opiskelijoille sekä perus- että opistotasolla ja myös ammattioppilaitoksissa. Tekijän esittämä menetelmä perustuu siihen, että oppilaille tarjotaan tietoa äänenkuljetussäännöistä ja niiden perusteluista, mutta heitä kannustetaan kuitenkin kuuntelemaan musiikkia omin korvin ja tekemään lopulliset valinnat itse omien esteettisten näkemystensä mukaisesti. Opiskeltaessa tehdään myös paljon tehtäviä ja kuunnellaan, miltä eri ratkaisut kuulostavat.
Työn liitteenä on tekijän aiheesta laatima opetusmateriaali tehtävineen sekä opettajille tehtyjen haastattelujen pohjana käytetyt kysymykset. Tekijä on soveltanut liitteenä olevaa opetusmateriaalia omassa opetustyössään neljän vuoden ajan 16 vuotta täyttäneiden opiskelijoiden parissa.
-sävellyksen opettajina toimivia henkilöitä.
Lähteiden avulla pyritään luomaan kokonaiskuva äänenkuljetukseen liittyvistä säännöistä sekä pohditaan niiden soveltuvuutta pop/jazzmusiikin opettamiseen. Sääntöjen perusteluja pohdittaessa sivutaan niin musiikinhistoriaa kuin yläsävelsarjaakin ja tarkastellaan erilaisia esteettisiä näkemyksiä aina klassisesta musiikista heavyyn ja jazziin saakka.
Opinnäytteen tekijän tavoitteena on tuoda monesti pop/jazzmusiikissa haastavana pidetyn äänenkuljetuksen opettamiseen selkeyttä ja esittää näkemys siitä, miten äänenkuljetusta voisi opettaa 16 vuotta täyttäneille opiskelijoille sekä perus- että opistotasolla ja myös ammattioppilaitoksissa. Tekijän esittämä menetelmä perustuu siihen, että oppilaille tarjotaan tietoa äänenkuljetussäännöistä ja niiden perusteluista, mutta heitä kannustetaan kuitenkin kuuntelemaan musiikkia omin korvin ja tekemään lopulliset valinnat itse omien esteettisten näkemystensä mukaisesti. Opiskeltaessa tehdään myös paljon tehtäviä ja kuunnellaan, miltä eri ratkaisut kuulostavat.
Työn liitteenä on tekijän aiheesta laatima opetusmateriaali tehtävineen sekä opettajille tehtyjen haastattelujen pohjana käytetyt kysymykset. Tekijä on soveltanut liitteenä olevaa opetusmateriaalia omassa opetustyössään neljän vuoden ajan 16 vuotta täyttäneiden opiskelijoiden parissa.