Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Metropolia Ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Metropolia Ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt
  • Näytä viite

Työpaikkojen ja ammatillisen erityisopetuksen välinen yhteistyö työssäoppimisessa : Ammatillisen erityisoppilaitoksen henkilöstön näkemyksiä yhteistyöstä ja sen kehittämisestä

Käräjäoja, Elena (2018)

 
Avaa tiedosto
Elena_Karajaoja_opinnaytetyo.pdf (400.7Kt)
Lataukset: 


Käräjäoja, Elena
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201804305977
Tiivistelmä
Erityistä tukea tarvitsevien nuorten työllistyminen on usein haasteellista, ja työantajien kokemuksilla ja tiedolla erityistä tukea tarvitsevista nuorista on merkittävä vaikutus nuoren työllistymisessä. Ammatillisessa erityisopetuksessa opiskelevien eritystä tukea tarvitsevien nuorten koulutukseen kuuluvat työssäoppimisjaksot lisäävät työnantajien kokemuksia, antavat opiskelijalle työkokemusta sekä edistävät työllistymisen mahdollisuuksia. Työssäoppimisjaksot ovat merkittävä osa työ- ja elinkeino elämän kanssa tehtävää yhteistyötä.

Onnistunut työssäoppiminen hyödyttää oppilaitosta, työssäoppimispaikan tarjoavaa työpaikkaa sekä opiskelijaa. Työssäoppimisjaksojen onnistumisen edellytys on toimiva yhteistyö oppilaitoksen ja työpaikkojen välillä. Yhteistyö on moniammatillista yhteistyötä. Toimivan moniammatillisen yhteistyön edellytyksiä ovat yhteiset työn tavoitteet, vuorovaikutus, riittävä aika ja resurssit, luottamus sekä yhteistyöhön osallistuvien henkilöiden roolien selkeys.

Opinnäytetyö on tehty Ammattiopisto Luoville ja TEDDY – työllistymisen edistäminen yhdessä- projektille. Opinnäytetyö oli laadullinen tutkimus, jonka aineiston keruu tehtiin e-lomakekyselynä. Kysely lähetettiin TEDDY-projektiin osallistuville oppilaitoksen henkilöstön edustajille. Kyselyssä selvitettiin, kuinka työssäoppimisen aikana tehtävä yhteistyö työpaikkojen kanssa toimii, ja kuinka sitä voisi kehittää. Kyselyyn vastasi kolme opettajaa, kolme työhönvalmentajaa sekä kaksi ohjaajaa, jotka osallistuvat opiskelijoiden työssäoppimisen prosessiin.

Yleisesti kaikki vastanneet arvioivat työssäoppimisen työelämäyhteistyön sujuvan melko hyvin, mutta lähes jokaisen vastanneen mielestä työtä tulisi kehittää. Eniten huolta aiheuttanut yhteistyön toimivuuden osa-alue oli yhteistyölle riittävän ajan ja resurssien riittävyys. Huolta herätti myös työpaikalla tapahtuvan ohjauksen laatu. Työssäoppimispaikoista tulisi saada jatkuvia yhteistyökumppaneita.
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste