Talotekniikan viranomaisvalvonta rakennushankkeissa
Hellberg, Johan (2018)
Hellberg, Johan
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201805016016
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201805016016
Tiivistelmä
Maankäyttö- ja rakennuslain mukaan jokaisessa kunnassa tulee olla rakennusvalvontaviranomainen. Rakennusvalvontaviranomaisen tehtävästä on säädetty Maankäyttö- ja rakennusasetuksessa. Opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää, miten lainsäädännössä määrättyjä talotekniikan viranomaisvalvonnan tehtäviä tulkitaan ja toteutetaan etelä-suomalaisissa kunnissa rakennusvalvonnan näkökulmasta. Vaikka rakennustyö suoritetaan säännösten ja määräysten perusteella ja noudatetaan hyvää rakentamistapaa ja asennustapaa, voi paikallinen viranomainen itse kohdistaa viranomaisvalvonnan parhaaksi katsomallaan tavalla.
Työ suoritettiin lähettämällä 13 rakennusvalvontaan sähköpostitse kysymyksiä liittyen talotekniikan viranomaisvalvonnan käytäntöihin. Lisäksi tehtiin kirjallisuuskatsaus lainsäädäntöön, ammattikirjallisuuteen sekä ohjeisiin, jotka liittyvät talotekniikan laitteistoja ja asennustyötä koskeviin viranomaismääräyksiin.
Rakennusvalvontojen toimintaympäristön kirjallisuuskatsauksesta kävi ilmi, että tuotetut viranomaispalvelut eivät ole tällä hetkellä tasa-arvoiset; henkilöresurssit vaihtelevat monikymmenkertaisesti eri kuntien välillä. Eri kuntien rakennusvalvontojen haastattelukyselyn vastauksista käy ilmi, että kuntakohtaiset käytännöt eroavat toisistaan merkittävästi muun muassa työnaikaisen valvonnan painopisteiden, ajoituksen ja dokumentaation osalta. Erilaisten resurssien seurauksena myös katselmointi-, tarkastus- ja valvontatoiminta oli organisoitu hyvin eri tavoin.
Kyselyn ja kirjallisuustutkimuksen perusteella syntyi lukuisia kehitysehdotuksia. Työn johtopäätöksenä laadittiin ehdotus siitä, miten niukoilla resursseilla voidaan pienimmissäkin kunnissa varmistaa riittävän laadukas talotekniikan viranomaisvalvonta. Talotekniikan rakentamisen laatua voidaan parantaa ja valvonnan resursseja kohdentaa tärkeimpiin työvaiheisiin esimerkiksi Kuntaliiton ja ympäristöministeriön tuottamilla prosessiohjeilla ja asiakirjamalleilla sekä hyödyntämällä tehokkaammin sähköisiä palveluita, jotka kattavat koko valvontaprosessin.
Työ suoritettiin lähettämällä 13 rakennusvalvontaan sähköpostitse kysymyksiä liittyen talotekniikan viranomaisvalvonnan käytäntöihin. Lisäksi tehtiin kirjallisuuskatsaus lainsäädäntöön, ammattikirjallisuuteen sekä ohjeisiin, jotka liittyvät talotekniikan laitteistoja ja asennustyötä koskeviin viranomaismääräyksiin.
Rakennusvalvontojen toimintaympäristön kirjallisuuskatsauksesta kävi ilmi, että tuotetut viranomaispalvelut eivät ole tällä hetkellä tasa-arvoiset; henkilöresurssit vaihtelevat monikymmenkertaisesti eri kuntien välillä. Eri kuntien rakennusvalvontojen haastattelukyselyn vastauksista käy ilmi, että kuntakohtaiset käytännöt eroavat toisistaan merkittävästi muun muassa työnaikaisen valvonnan painopisteiden, ajoituksen ja dokumentaation osalta. Erilaisten resurssien seurauksena myös katselmointi-, tarkastus- ja valvontatoiminta oli organisoitu hyvin eri tavoin.
Kyselyn ja kirjallisuustutkimuksen perusteella syntyi lukuisia kehitysehdotuksia. Työn johtopäätöksenä laadittiin ehdotus siitä, miten niukoilla resursseilla voidaan pienimmissäkin kunnissa varmistaa riittävän laadukas talotekniikan viranomaisvalvonta. Talotekniikan rakentamisen laatua voidaan parantaa ja valvonnan resursseja kohdentaa tärkeimpiin työvaiheisiin esimerkiksi Kuntaliiton ja ympäristöministeriön tuottamilla prosessiohjeilla ja asiakirjamalleilla sekä hyödyntämällä tehokkaammin sähköisiä palveluita, jotka kattavat koko valvontaprosessin.
