Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Savonia-ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Savonia-ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Ympäristövastuuviestintä matkailualan yrityksissä

Lassila, Kaisla Kerttu (2018)

Avaa tiedosto
Lassila_Kaisla Kerttu.pdf (1.298Mt)
Lataukset: 


Lassila, Kaisla Kerttu
Savonia-ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201805015998
Tiivistelmä
Tämän työn tarkoituksena on selvittää Kuopion alueen matkailualan yritysten ympäristövastuuviestinnän nykytilaa. Ympäristövastuuviestinnän nykytila saadaan selville tutkimalla yritysten viestimistä, sen motiiveja ja hyödynnettävyyttä. Tutkimustulokseen on päästy asettamalla tutkimuskysymykset, jotka ohjaavat tutkimusta alusta loppuun.

Ympäristöongelmat ovat lisänneet globaalia keskustelua. Ilmastonmuutoksen myötä ympäristövastuullisesta toiminnasta on tullut yhä merkittävämpää. Ympäristövastuullinen toiminta on nykypäivää. Ympäristötietoisuuden lisääntyessä myös ympäristötyön merkitys kasvaa jokaisella toimialalla.

Matkailualalla on kasvava merkitys Suomen kansantaloudelle, se on yhä merkittävämpi työllistäjä. Matkailualan kasvu lisää vääjäämättä myös ympäristöhaittoja. Ympäristövastuulliseen toimintaan kuuluu tärkeänä osana viestintä. Ympäristövastuuviestiminen osoittaa yrityksen sitoutumista ympäristöasioihin, sekä ympäristön hyvinvoinnin kehittämiseen ja rakentamiseen. Tehokkaalla ympäristöviestinnällä on monia positiivisia etuja, jotka tutkimuksen mukaan tällä hetkellä ovat huonosti hyödynnetty Kuopion alueen matkailualan yrityksissä.

Tutkimus osoittaa, että ympäristövastuu on tunnettu aihe Kuopion matkailualan yrityksien keskuudessa, moni yritys toimii vastuullisesti. Tulosten perusteella ympäristöviestintä on kuitenkin pääsääntöisesti vielä vähäistä. Tämän takia ympäristövastuun tuomat positiiviset hyödyt eivät pääse täysin oikeuksiinsa.

Tutkimuksessa ehdotetaan, että yrityksien tulisi sitoutua enemmän ympäristövastuusta viestimiseen. Tutkimuksen mukaan yritysten tulisi ottaa ympäristövastuu osaksi yrityksen strategiaa ja arvoja, sekä suunnitella viestintää. Tutkimuksessa ehdotetaan, että yritysten tulisi myös selvittää enemmän sidosryhmien toiveita ja odotuksia, sekä pystyä vastaamaan niihin.

Tutkimuksessa on käytetty kvalitatiivisia tutkimusmenetelmiä; sisällönanalyysiä ja haastatteluita. Sisällönanalyysissä on tutkittu kohdeyrityksien nettisivujen kautta Kuopion alueen matkailualan yritysten ympäristövastuuviestintää. Haastatteluiden avulla saatiin vahvistettua analyysin luotettavuutta, sekä täydennettyä analyysin jättämiä aukkoja. Haastattelut toteutettiin joulukuun 2017 ja helmikuun 2018 välillä. Tutkimus valmistui maaliskuussa 2018.
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste