Semex Swedenin asiakastyytyväisyys
Heikkinen, Eevastiina (2010)
Heikkinen, Eevastiina
Savonia-ammattikorkeakoulu
2010
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201005189647
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201005189647
Tiivistelmä
Semex Sweden Ab toimii kanadalaisen Semex Alliancen toimittaman naudansiemenen jälleenmyyjänä Ruotsissa ja Suomessa. Opinnäytetyön aiheena oli tämän kansainvälisen jalostusyrityksen Semex Alliancen suomalaisille asiakkaille tehtävä tyytyväisyystutkimus. Tutkimuksella haluttiin selvittää Semexin tuotteita ja myyntipalveluita käyttäneiden karjanomistajien kokemuksia toiminnan laadusta. Asiakastyytyväisyysmittaus toi esille, kuinka hyvin Semexin tarjoamat tuotteet ja palvelut vastaavat asiakkaiden tarpeita. Tehty työ toimii osaltaan pohjana Suomeen perustettavan Semex Finlandin toimintojen suunnittelussa.
Tutkimusmenetelmäksi valittiin strukturoitu puhelinhaastattelu, johon oli liitetty mahdollisuus antaa vapaata palautetta ja ideoita palvelun kehittämiseksi. Semexin asiakasrekisteristä poimittiin haastateltavaksi 125 henkilöä, joista 90 antoi vastauksensa.
Haastatelluilta pyydettiin arviointia sonninsiemenen tilausjärjestelmästä ja FABA Palvelun kautta tapahtuvan jakelun toimivuudesta. Samoin karjanomistajien mielipidettä kysyttiin Semexin harjoittamasta markkinointiviestinnästä. Suurimman painon sai kuitenkin tuotteen arviointi; kuinka hyvin tuottajat kokivat siemenen hinnan vastaavan laatua ja kanadalaissukuisten eläinten täyttäneen niille asetettuja odotuksia.
Asiakkaiden mielestä Semex oli onnistunut hyvin lähes kaikilla toiminnanaloilla. Siemenen toimitusaikaa tiloille toivottiin kuitenkin lyhyemmäksi sekä lajiteltujen siemenannosten valikoimaa ja saatavuutta paremmaksi. Valtaosa karjanomistajista, joilla oli Semex-sonneista polveutuvia eläimiä tuotannossa, oli sitä mieltä, että kanadalaissukuiset eläimet olivat vastanneet odotuksia melko hyvin tai hyvin. Eri ominaisuuksilla mitattuna Semex-sonnien jälkeläiset pärjäsivät vähintään yhtä hyvin kuin karjan muut samanrotuiset eläimet. Semexin asiakkaista ayrshire-sonnien käyttäjät olivat hieman tyytyväisempiä saatuihin tuloksiin kuin holstein-siementä käyttäneet. Kaikkiaan yli 85 % tuotannossa olevia kanadalaissukuisia eläimiä omistavista koki, että heidän karjansa jalostuksellinen taso oli kohonnut Semex-sonnien käytön myötä.
Tutkimusmenetelmäksi valittiin strukturoitu puhelinhaastattelu, johon oli liitetty mahdollisuus antaa vapaata palautetta ja ideoita palvelun kehittämiseksi. Semexin asiakasrekisteristä poimittiin haastateltavaksi 125 henkilöä, joista 90 antoi vastauksensa.
Haastatelluilta pyydettiin arviointia sonninsiemenen tilausjärjestelmästä ja FABA Palvelun kautta tapahtuvan jakelun toimivuudesta. Samoin karjanomistajien mielipidettä kysyttiin Semexin harjoittamasta markkinointiviestinnästä. Suurimman painon sai kuitenkin tuotteen arviointi; kuinka hyvin tuottajat kokivat siemenen hinnan vastaavan laatua ja kanadalaissukuisten eläinten täyttäneen niille asetettuja odotuksia.
Asiakkaiden mielestä Semex oli onnistunut hyvin lähes kaikilla toiminnanaloilla. Siemenen toimitusaikaa tiloille toivottiin kuitenkin lyhyemmäksi sekä lajiteltujen siemenannosten valikoimaa ja saatavuutta paremmaksi. Valtaosa karjanomistajista, joilla oli Semex-sonneista polveutuvia eläimiä tuotannossa, oli sitä mieltä, että kanadalaissukuiset eläimet olivat vastanneet odotuksia melko hyvin tai hyvin. Eri ominaisuuksilla mitattuna Semex-sonnien jälkeläiset pärjäsivät vähintään yhtä hyvin kuin karjan muut samanrotuiset eläimet. Semexin asiakkaista ayrshire-sonnien käyttäjät olivat hieman tyytyväisempiä saatuihin tuloksiin kuin holstein-siementä käyttäneet. Kaikkiaan yli 85 % tuotannossa olevia kanadalaissukuisia eläimiä omistavista koki, että heidän karjansa jalostuksellinen taso oli kohonnut Semex-sonnien käytön myötä.