Kuopion Saksalainen päiväkoti tutuksi : Blogin perustaminen päiväkodin tunnettuuden lisäämiseksi ja pedagogisen dokumentoinnin työvälineeksi
Piel, Yasemin; Hietaniemi, Hilla (2018)
Piel, Yasemin
Hietaniemi, Hilla
Savonia-ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201804305966
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201804305966
Tiivistelmä
Tiivistelmä
Osallisuus, kasvatusyhteistyö ja pedagoginen dokumentointi ovat ajankohtaisia aiheita. Varhaiskasvatussuunnitelman perusteissa (2016) sekä varhaiskasvatuslaissa korostetaan lasten osallisuutta sekä varhaiskasvattajien ja vanhempien välistä kasvatusyhteistyötä. Varhaiskasvatussuunnitelman perusteissa korostuu myös pedagogisen dokumentoinnin merkitys lapsen osallisuuden näkyväksi tekemisessä. Varhaiskasvatuksessa tunnustetaan kielellisten taitojen merkitys osallisuuden, vaikuttamisen keinojen ja aktiivisen toimijuuden mahdollistajana. Varhaiskasvatuksessa huomioidaan perheiden kulttuurinen ja kielellinen moninaisuus, minkä lisäksi lasten kielellisten identiteettien kehittymistä tuetaan.
Opinnäytetyön toimeksiantaja oli Kuopion saksalainen päiväkoti, joka tarjoaa vieraskielistä varhaiskasvatusta. Kuopion saksalainen päiväkoti on voittoa tavoittelemattoman Kuopion saksalaisen päiväkodin kannatusyhdistys ry:n ylläpitämä päiväkoti. Opinnäytetyö oli kehittämistyö, jossa perustettiin uusi työväline, eli blogi Kuopion saksalaiselle päiväkodille. Blogin tarkoitus oli yhtenäistää päiväkodin ja lasten huoltajien käyttämät viestintäkanavat ja lisätä päiväkodin tunnettuutta. Blogin kohderyhmiä olivat nykyiset ja mahdolliset uudet asiakasperheet. Blogin tarkoitus oli opinnäytetyöprosessin jälkeen toimia myös pedagogisen dokumentoinnin työvälineenä ja kasvatusyhteistyön tukijana.
Blogi perustettiin digitaaliselle Wordpress.com-sivustolle. Blogin tuotteistamisprosessia varten kerättiin tietoa kvalitatiivisten kyselylomakkeiden avulla. Kyselyjen vastaajina olivat huoltajat sekä Kuopion saksalaisen päiväkodin kannatusyhdistys ry:n hallituksen jäsenet. Tuotteistamisprosessin alkuvaiheessa tehdyn kyselyn avulla saatiin tietoa lasten huoltajilta asiakaslähtöistä sisällön suunnittelua varten. Loppukyselyn avulla kerättiin tietoa blogin käytettävyydestä, selkeydestä, ja sen visuaalisen ilmeen onnistumisesta.
Loppukyselyn vastauksista kävi ilmi, että blogin käytettävyys koettiin hyväksi ja blogin visuaalisen ilmeen nähtiin edustavan Kuopion saksalaista päiväkotia. Kyselyn vastausten perusteella blogin sisältö vastasi käyttötarkoitustaan. Blogin jatkokehitysmahdollisuudet varhaiskasvatuksen työvälineenä ovat rajattomat. Blogia voidaan hyödyntää mediakasvatuksen työvälineenä ja aktiivisen toimijuuden ja osallisuuden näkyväksi tekemisessä. Lisäksi blogin avulla voidaan kehittää lasten medialukutaitoa.
Osallisuus, kasvatusyhteistyö ja pedagoginen dokumentointi ovat ajankohtaisia aiheita. Varhaiskasvatussuunnitelman perusteissa (2016) sekä varhaiskasvatuslaissa korostetaan lasten osallisuutta sekä varhaiskasvattajien ja vanhempien välistä kasvatusyhteistyötä. Varhaiskasvatussuunnitelman perusteissa korostuu myös pedagogisen dokumentoinnin merkitys lapsen osallisuuden näkyväksi tekemisessä. Varhaiskasvatuksessa tunnustetaan kielellisten taitojen merkitys osallisuuden, vaikuttamisen keinojen ja aktiivisen toimijuuden mahdollistajana. Varhaiskasvatuksessa huomioidaan perheiden kulttuurinen ja kielellinen moninaisuus, minkä lisäksi lasten kielellisten identiteettien kehittymistä tuetaan.
Opinnäytetyön toimeksiantaja oli Kuopion saksalainen päiväkoti, joka tarjoaa vieraskielistä varhaiskasvatusta. Kuopion saksalainen päiväkoti on voittoa tavoittelemattoman Kuopion saksalaisen päiväkodin kannatusyhdistys ry:n ylläpitämä päiväkoti. Opinnäytetyö oli kehittämistyö, jossa perustettiin uusi työväline, eli blogi Kuopion saksalaiselle päiväkodille. Blogin tarkoitus oli yhtenäistää päiväkodin ja lasten huoltajien käyttämät viestintäkanavat ja lisätä päiväkodin tunnettuutta. Blogin kohderyhmiä olivat nykyiset ja mahdolliset uudet asiakasperheet. Blogin tarkoitus oli opinnäytetyöprosessin jälkeen toimia myös pedagogisen dokumentoinnin työvälineenä ja kasvatusyhteistyön tukijana.
Blogi perustettiin digitaaliselle Wordpress.com-sivustolle. Blogin tuotteistamisprosessia varten kerättiin tietoa kvalitatiivisten kyselylomakkeiden avulla. Kyselyjen vastaajina olivat huoltajat sekä Kuopion saksalaisen päiväkodin kannatusyhdistys ry:n hallituksen jäsenet. Tuotteistamisprosessin alkuvaiheessa tehdyn kyselyn avulla saatiin tietoa lasten huoltajilta asiakaslähtöistä sisällön suunnittelua varten. Loppukyselyn avulla kerättiin tietoa blogin käytettävyydestä, selkeydestä, ja sen visuaalisen ilmeen onnistumisesta.
Loppukyselyn vastauksista kävi ilmi, että blogin käytettävyys koettiin hyväksi ja blogin visuaalisen ilmeen nähtiin edustavan Kuopion saksalaista päiväkotia. Kyselyn vastausten perusteella blogin sisältö vastasi käyttötarkoitustaan. Blogin jatkokehitysmahdollisuudet varhaiskasvatuksen työvälineenä ovat rajattomat. Blogia voidaan hyödyntää mediakasvatuksen työvälineenä ja aktiivisen toimijuuden ja osallisuuden näkyväksi tekemisessä. Lisäksi blogin avulla voidaan kehittää lasten medialukutaitoa.