Kolme kulmaa opinnollistamiseen : opas opinnollistamisen ratkaisuista, työkaluista ja vinkeistä
Editoija
Mäki, Kimmo
Moisio, Anu
Aura, Pirjo
Haaga-Helia ammattikorkeakoulu
2017
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:ISBN:978-952-7225-88-2
https://urn.fi/URN:ISBN:978-952-7225-88-2
Tiivistelmä
Opintojen aikainen työnteko tarjoaa opiskelijoille mahdollisuuden oppia autenttisessa työympäristössä ja luoda kontakteja työelämään jo ennen valmistumista. Kehittämällä työn opinnollistamisen välineitä ja malleja saadaan työ ja opinnot linkitettyä luontevasti toisiinsa, jolloin myös siirtyminen työelämään helpottuu.
Hankkeessa toimivat ammattikorkeakoulut ovat vuosina 2015–2017 luoneet ennakkoluulottomasti uusia käytäntöjä työn opinnollistamiseen. Tässä julkaisussa hankkeen toimijat kuvaavat omia kehittämiskokemuksiaan ja työkalujaan sekä tarjoavat niitä muille edelleen jaettaviksi ja omaan toimintaan sovellettaviksi ja kehitettäviksi.
Opas on jäsennetty kolmeen näkökulmaan: korkeakoululähtöiseen, työpaikkalähtöiseen ja opiskelijalähtöiseen opinnollistamiseen. Artikkelit antavat monipuolisen kuvan työn opinnollistamisen tämänhetkisestä tilanteesta ammattikorkeakouluissa. Opas on tehty EU:n rahoittamassa Verkkovirta-hankkeessa, jossa tunnistetaan ja kehitetään uusia toimintamalleja ammattikorkeakouluopintojen aikaisen työn opinnollistamiseen yleiset, alueelliset ja koulutusalakohtaiset tarpeet huomioiden.
Hankkeessa toimivat ammattikorkeakoulut ovat vuosina 2015–2017 luoneet ennakkoluulottomasti uusia käytäntöjä työn opinnollistamiseen. Tässä julkaisussa hankkeen toimijat kuvaavat omia kehittämiskokemuksiaan ja työkalujaan sekä tarjoavat niitä muille edelleen jaettaviksi ja omaan toimintaan sovellettaviksi ja kehitettäviksi.
Opas on jäsennetty kolmeen näkökulmaan: korkeakoululähtöiseen, työpaikkalähtöiseen ja opiskelijalähtöiseen opinnollistamiseen. Artikkelit antavat monipuolisen kuvan työn opinnollistamisen tämänhetkisestä tilanteesta ammattikorkeakouluissa. Opas on tehty EU:n rahoittamassa Verkkovirta-hankkeessa, jossa tunnistetaan ja kehitetään uusia toimintamalleja ammattikorkeakouluopintojen aikaisen työn opinnollistamiseen yleiset, alueelliset ja koulutusalakohtaiset tarpeet huomioiden.