Hippa Hännänpään päivä : Osallistavan ohjausmenetelmän kehittäminen varhaiskasvatustyöhön
Vänttinen, Soile; Simonen, Mila (2018)
Vänttinen, Soile
Simonen, Mila
Savonia-ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201805056628
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201805056628
Tiivistelmä
Lapsen oikeuksien sopimuksen mukaan lapsella on oikeus ilmaista mielipiteensä ja tulla kuulluksi itseään koskevissa asioissa. Samaten Varhaiskasvatuslaki (19.1.1973/36) edellyttää ottamaan huomioon varhaiskasvatuksessa lapsen mahdollisuuden osallistua ja saada vaikuttaa itseään koskeviin asioihin. Lisäksi varhaiskasvatuslaki velvoittaa yksilöllisen tuen järjestämistä ja tarkoituksenmukaisuutta lapsen tarpeet huomioiden. Lasten osallisuuden vahvistaminen on asetettu tavoitteeksi Varhaiskasvatussuunnitelman perusteissa (2016) ja sosiaali- ja terveysministeriön sekä opetus- ja kulttuuriministeriön lapsi- ja perhepalveluiden muutosohjelmassa (LAPE). Lasten osallisuuden vahvistamisella voidaan vaikuttaa lasten hyvinvointiin ja kokonaisvaltaiseen kehitykseen myönteisesti sekä estää varhaislapsuuden eriarvoisuutta ja syrjäytymisprosesseja. Kuopion kaupungin varhaiskasvatuksessa kehitetään osallistavia työkäytäntöjä ja ohjausmenetelmiä lapsen äänen kuuluviin saamiseksi ja osallisuuden tukemiseksi.
Opinnäytetyön tavoitteena oli suunnitella ja kehittää lapsen osallisuutta vahvistava osallistava ohjausmenetelmä varhaiskasvatustyöhön. Tarkoituksena oli, että osallistava ohjausmenetelmä lisää lapsen osallisuutta ja saa lapsen äänen kuuluviin. Opinnäytetyön toimeksiantajana oli Kuopion varhaiskasvatuspalveluiden Tukkipojan päiväkoti, jossa toteutettiin kehittämistyö osallistamalla päiväkodin lapsia mukaan kehittämisprosessiin. Kehittämisprosessissa käytettiin lapsinäkökulmaista tutkimusta ja aineiston keräämisessä kerronnallista haastattelua.
Kehittämistyön tuotoksena syntyi osallistava ohjausmenetelmä Hippa Hännänpään päivä, jonka avulla varhaiskasvattaja tukee lasta kertomaan omia ajatuksiaan, toimintojaan ja tuntemuksiaan. Sen avulla voidaan vahvistaa lasten osallisuutta itseään koskeviin asioihin ja mahdollistaa lapsen vaikuttamisen omaan arkeen. Hippa Hännänpään päivää voidaan käyttää osallistavana ohjausmenetelmänä varhaiskasvatuksen lisäksi laajemminkin sosiaali- ja terveyspalveluiden organisaatioissa, joissa työskennellään 4–6-vuotiaiden kielellistä oppimisvaikeutta tai sosiaalis-emotionaalisia haasteita omaavien lasten kanssa. Toisaalta osallistava ohjausmenetelmä sopii käytettäväksi kaikkien lasten kanssa. Tulevaisuudessa opinnäytetyö voi toimia pohjana laadulliselle tutkimukselle, jossa selvitetään Hippa Hännänpään päivän käytön kokemuksia ja toimivuutta osallistavana ohjausmenetelmänä. Hippa Hännänpäästä voi myös toteuttaa satukirjan tai pelin.
Opinnäytetyön tavoitteena oli suunnitella ja kehittää lapsen osallisuutta vahvistava osallistava ohjausmenetelmä varhaiskasvatustyöhön. Tarkoituksena oli, että osallistava ohjausmenetelmä lisää lapsen osallisuutta ja saa lapsen äänen kuuluviin. Opinnäytetyön toimeksiantajana oli Kuopion varhaiskasvatuspalveluiden Tukkipojan päiväkoti, jossa toteutettiin kehittämistyö osallistamalla päiväkodin lapsia mukaan kehittämisprosessiin. Kehittämisprosessissa käytettiin lapsinäkökulmaista tutkimusta ja aineiston keräämisessä kerronnallista haastattelua.
Kehittämistyön tuotoksena syntyi osallistava ohjausmenetelmä Hippa Hännänpään päivä, jonka avulla varhaiskasvattaja tukee lasta kertomaan omia ajatuksiaan, toimintojaan ja tuntemuksiaan. Sen avulla voidaan vahvistaa lasten osallisuutta itseään koskeviin asioihin ja mahdollistaa lapsen vaikuttamisen omaan arkeen. Hippa Hännänpään päivää voidaan käyttää osallistavana ohjausmenetelmänä varhaiskasvatuksen lisäksi laajemminkin sosiaali- ja terveyspalveluiden organisaatioissa, joissa työskennellään 4–6-vuotiaiden kielellistä oppimisvaikeutta tai sosiaalis-emotionaalisia haasteita omaavien lasten kanssa. Toisaalta osallistava ohjausmenetelmä sopii käytettäväksi kaikkien lasten kanssa. Tulevaisuudessa opinnäytetyö voi toimia pohjana laadulliselle tutkimukselle, jossa selvitetään Hippa Hännänpään päivän käytön kokemuksia ja toimivuutta osallistavana ohjausmenetelmänä. Hippa Hännänpäästä voi myös toteuttaa satukirjan tai pelin.