Radiografian ja sädehoidon tutkinto-ohjelman opiskelijoiden kokemukset opetuksen laadusta
Kiias, Emilia; Lumijärvi, Tiia; Maunola, Janica (2018)
Kiias, Emilia
Lumijärvi, Tiia
Maunola, Janica
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201805016020
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201805016020
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli tarkastella radiografian ja sädehoidon tutkinto-ohjelman opiskelijoiden kokemuksia opetuksen laadusta, Metropolia Ammattikorkeakoulussa. Sen erityisenä tavoitteena oli antaa tietoa ja palautetta radiografian ja sädehoidon opettajille ja oppilaitokselle. Pyrkimyksenä oli löytää vastaukset seuraaviin kysymyksiin: Miten opiskelijat kokivat opetuksen laadun? Miten he kokivat saamansa ohjauksen ja miten he kokivat eri opetusmenetelmät sekä opiskelumuodot?
Aineisto kerättiin E-lomakkeella, jonka ohjaavat tutoropettajat lähettivät opiskelijoille verkkolinkkinä tutor-kanavan kautta. Kyselyn otanta koostui tutkimuksen aikana Metropolian radiografian ja sädehoidon tutkinto-ohjelmassa opiskelevista, jotka olivat aloittaneet opintonsa syksyn 2015 ja kevään 2017 välillä. Otokseen eivät kuuluneet ne opiskelijat, jotka eivät vielä olleet aloittaneet ammatillisia opintojaan.
Tulokset analysointiin kvantitatiivisen aineiston analyysiin tarkoitetulla SPSS-ohjelmalla. Pivot-taulukkoa hyödyntäen tulokset eriteltiin tutkimusaihealueittain. Taulukointi tehtiin frekvenssitaulukointina eli vastausten lukumäärien jakaumalla sekä ristiintaulukoinnilla, joiden tarkoituksena oli tarkastella muuttujien jakautumista sekä niiden keskinäisiä yhtäläisyyksiä. Aineisto analysointiin objektiivisesti ja puolueettomasti.
Verrattaessa kategorioittain saatujen vastausten keskinäistä korrelaatiota saatiin sekä opetussuunnitelman että opetuksen suhteen melko samankaltaisia vastauksia. Valtaosa opiskelijoista oli sitä mieltä, että opetussuunnitelman tavoitteet ovat tiedossa ja selkeitä. Ohjauksen määrään taas oltiin vastausten perusteella jokseenkin tyytyväisiä. Puolet vastanneista opiskelijoista kokivat, että palautteen määrä ei ollut riittävää eikä tiedonkulku opiskelijoiden ja opettajien välillä ollut toimivaa.
Tutkimuksen aihe sekä tulokset ovat erittäin hyödyllisiä mittareita kertomaan, miten tutkinnon suunnittelu ja toteutus ovat onnistuneet. Toivomme, että tekemämme tutkimus antaa työkaluja koululle ja opettajille opintosuunnitelmaan liittyvien haasteiden ratkaisemiseen.
Aineisto kerättiin E-lomakkeella, jonka ohjaavat tutoropettajat lähettivät opiskelijoille verkkolinkkinä tutor-kanavan kautta. Kyselyn otanta koostui tutkimuksen aikana Metropolian radiografian ja sädehoidon tutkinto-ohjelmassa opiskelevista, jotka olivat aloittaneet opintonsa syksyn 2015 ja kevään 2017 välillä. Otokseen eivät kuuluneet ne opiskelijat, jotka eivät vielä olleet aloittaneet ammatillisia opintojaan.
Tulokset analysointiin kvantitatiivisen aineiston analyysiin tarkoitetulla SPSS-ohjelmalla. Pivot-taulukkoa hyödyntäen tulokset eriteltiin tutkimusaihealueittain. Taulukointi tehtiin frekvenssitaulukointina eli vastausten lukumäärien jakaumalla sekä ristiintaulukoinnilla, joiden tarkoituksena oli tarkastella muuttujien jakautumista sekä niiden keskinäisiä yhtäläisyyksiä. Aineisto analysointiin objektiivisesti ja puolueettomasti.
Verrattaessa kategorioittain saatujen vastausten keskinäistä korrelaatiota saatiin sekä opetussuunnitelman että opetuksen suhteen melko samankaltaisia vastauksia. Valtaosa opiskelijoista oli sitä mieltä, että opetussuunnitelman tavoitteet ovat tiedossa ja selkeitä. Ohjauksen määrään taas oltiin vastausten perusteella jokseenkin tyytyväisiä. Puolet vastanneista opiskelijoista kokivat, että palautteen määrä ei ollut riittävää eikä tiedonkulku opiskelijoiden ja opettajien välillä ollut toimivaa.
Tutkimuksen aihe sekä tulokset ovat erittäin hyödyllisiä mittareita kertomaan, miten tutkinnon suunnittelu ja toteutus ovat onnistuneet. Toivomme, että tekemämme tutkimus antaa työkaluja koululle ja opettajille opintosuunnitelmaan liittyvien haasteiden ratkaisemiseen.