Tabletteja ja taitoja : tableteilla pelaaminen esiopetuksessa toiminnan analyysillä tarkasteltuna
Granqvist, Joonas; Pihlajamaa, Titta (2018)
Granqvist, Joonas
Pihlajamaa, Titta
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201805056623
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201805056623
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli tuottaa tietoa tableteilla pelatessa ilmenevistä taidoista sekä tehdä vertailua perinteisen tabletin ja jättitabletin välillä. Tarkoituksena oli selvittää, mitä erilaisia taitoja lapsi hyödyntää tableteilla pelatessaan, miten ja kuinka paljon niitä käytetään ja onko taitojen ilmenemisessä eroavaisuuksia perinteisen tabletin ja jättitabletin välillä.
Opinnäytetyö toteutettiin yhteistyössä Espoossa toimivan päiväkodin kanssa, jossa perinteisiä tabletteja ja jättitablettia käytetään esiopetuksen tukena. Opinnäytetyössä käytettiin laadullisia tutkimusmenetelmiä. Case-tutkimuksen aineisto kerättiin strukturoidulla havainnoinnilla, jossa kahden esikouluikäisen lapsen pelaamista perinteisellä tabletilla ja jättitabletilla esiopetusympäristössä tarkasteltiin tehtäväsuuntautuneen toiminnan analyysin näkökulmasta. Toiminnan analyysissä käytettiin Inhimillisen toiminnan mallin mukaista taitojen luokittelua, jossa taidot jaetaan motorisiin, prosessuaalisiin, sekä viestintä- ja vuorovaikutustaitoihin.
Sekä perinteisellä tabletilla, että jättitabletilla pelatessa ilmeni Inhimillisen toiminnan mallin mukaisia motorisia, prosessuaalisia sekä viestintä- ja vuorovaikutustaitoja, mutta taitoalueiden alle kuuluvien alaluokkien ja niihin liittyvien yksittäisten taitojen ilmenemisessä oli paikoin huomattaviakin eroavaisuuksia. Motoristen taitojen osalta jättitabletilla pelaaminen lisäsi fyysisiä vaatimuksia perinteiseen tablettiin verrattuna ja pelatessa ilmeni enemmän kehon asentoon ja liikkuvuuteen liittyviä taitoja. Prosessuaalisten taitojen kohdalla havaittiin merkittävä ero huomion suuntaamisessa pelivuoroa odottavan lapsen kohdalla siten, että jättitabletilla pelatessa lapsen huomio suuntautui jatkuvasti pelin tapahtumiin, kun taas perinteisellä tabletilla pelatessa huomio ei suuntautunut pelin tapahtumiin missään toiminnan vaiheessa. Viestintä- ja vuorovaikutustaidoissa, joista esiin nousivat non-verbaali viestintä, tiedon vaihtaminen ja vastavuoroisuus, ilmeni tablettien välillä merkittäviä eroavaisuuksia, sillä suurin osa viestintä- ja vuorovaikutustaidoista ilmeni ainoastaan jättitabletilla pelatessa.
Opinnäytetyö toteutettiin yhteistyössä Espoossa toimivan päiväkodin kanssa, jossa perinteisiä tabletteja ja jättitablettia käytetään esiopetuksen tukena. Opinnäytetyössä käytettiin laadullisia tutkimusmenetelmiä. Case-tutkimuksen aineisto kerättiin strukturoidulla havainnoinnilla, jossa kahden esikouluikäisen lapsen pelaamista perinteisellä tabletilla ja jättitabletilla esiopetusympäristössä tarkasteltiin tehtäväsuuntautuneen toiminnan analyysin näkökulmasta. Toiminnan analyysissä käytettiin Inhimillisen toiminnan mallin mukaista taitojen luokittelua, jossa taidot jaetaan motorisiin, prosessuaalisiin, sekä viestintä- ja vuorovaikutustaitoihin.
Sekä perinteisellä tabletilla, että jättitabletilla pelatessa ilmeni Inhimillisen toiminnan mallin mukaisia motorisia, prosessuaalisia sekä viestintä- ja vuorovaikutustaitoja, mutta taitoalueiden alle kuuluvien alaluokkien ja niihin liittyvien yksittäisten taitojen ilmenemisessä oli paikoin huomattaviakin eroavaisuuksia. Motoristen taitojen osalta jättitabletilla pelaaminen lisäsi fyysisiä vaatimuksia perinteiseen tablettiin verrattuna ja pelatessa ilmeni enemmän kehon asentoon ja liikkuvuuteen liittyviä taitoja. Prosessuaalisten taitojen kohdalla havaittiin merkittävä ero huomion suuntaamisessa pelivuoroa odottavan lapsen kohdalla siten, että jättitabletilla pelatessa lapsen huomio suuntautui jatkuvasti pelin tapahtumiin, kun taas perinteisellä tabletilla pelatessa huomio ei suuntautunut pelin tapahtumiin missään toiminnan vaiheessa. Viestintä- ja vuorovaikutustaidoissa, joista esiin nousivat non-verbaali viestintä, tiedon vaihtaminen ja vastavuoroisuus, ilmeni tablettien välillä merkittäviä eroavaisuuksia, sillä suurin osa viestintä- ja vuorovaikutustaidoista ilmeni ainoastaan jättitabletilla pelatessa.