Verkko-oppimateriaalia preanalytiikan opintojaksolle
Määttä, Terhi; Nyberg, Nita (2018)
Määttä, Terhi
Nyberg, Nita
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201805066670
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201805066670
Tiivistelmä
Tämän toiminnallisen opinnäytetyön tarkoituksena oli tuottaa verkko-oppimateriaalia Metropolia ammattikorkeakoulun preanalytiikan opintojaksolle. Toiminnallinen opinnäytetyö on kaksiosainen ja se sisältää raportin ja toiminnallisen osuuden eli tuotoksen. Oppimateriaalin lähtökohtana oli opiskelijoita aktivoivan materiaalin tuottaminen ja että tehtävissä hyödynnetään digitaalisia opiskeluvälineitä. Opinnäytetyö rajattiin koskemaan seuraavia preanalytiikan opintojaksoon kuuluvia aiheita: laskimoverinäytteenottoa, elektrokardiografiaa, gynekologista irtosolunäytettä ja lisäksi eristystilanteita ja ergonomiaa.
Preanalytiikka on laboratorioprosessin laajin osa-alue. Eri tutkimusten mukaan jopa 46–70 % virheistä tapahtuu preanalyyttisessa vaiheessa. Tämän vuoksi on tärkeää, että bioanalyytikko omaa vahvan preanalyyttisen osaamisen ja ymmärtää jo varhaisessa vaiheessa sen merkityksen.
Digitalisaation kehittyessä oppimateriaalit ovat muuttaneet muotoaan ja opiskelu voidaan toteuttaa erilaisissa oppimisympäristöissä. Oppimisympäristöt muodostuvat kaikista tekijöistä, jotka mahdollistavat oppimisen ja opiskelun.
Opinnäytetyössä tuotettu oppimateriaali pohjautuu alan kirjallisuuteen ja tutkimustietoon. Verkko-oppimateriaali tehtiin Moodle-oppimisympäristöön. Oppimateriaalissa hyödynnettiin Moodlen uusia työkaluja ja tehtäviä elävöitettiin visuaalisin keinoin. Tehtävämuotoina käytettiin vuorovaikutuksellisia tehtäviä ja monivalintakysymyksiä. Opiskelijat voivat verkko-oppimateriaalin avulla kerrata opintojakson kokonaisuutta ja materiaalia voidaan hyödyntää yhteisillä teoriaopetustunneilla.
Preanalytiikka on laboratorioprosessin laajin osa-alue. Eri tutkimusten mukaan jopa 46–70 % virheistä tapahtuu preanalyyttisessa vaiheessa. Tämän vuoksi on tärkeää, että bioanalyytikko omaa vahvan preanalyyttisen osaamisen ja ymmärtää jo varhaisessa vaiheessa sen merkityksen.
Digitalisaation kehittyessä oppimateriaalit ovat muuttaneet muotoaan ja opiskelu voidaan toteuttaa erilaisissa oppimisympäristöissä. Oppimisympäristöt muodostuvat kaikista tekijöistä, jotka mahdollistavat oppimisen ja opiskelun.
Opinnäytetyössä tuotettu oppimateriaali pohjautuu alan kirjallisuuteen ja tutkimustietoon. Verkko-oppimateriaali tehtiin Moodle-oppimisympäristöön. Oppimateriaalissa hyödynnettiin Moodlen uusia työkaluja ja tehtäviä elävöitettiin visuaalisin keinoin. Tehtävämuotoina käytettiin vuorovaikutuksellisia tehtäviä ja monivalintakysymyksiä. Opiskelijat voivat verkko-oppimateriaalin avulla kerrata opintojakson kokonaisuutta ja materiaalia voidaan hyödyntää yhteisillä teoriaopetustunneilla.