Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Metropolia Ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Metropolia Ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt
  • Näytä viite

Lintuparven tekoälyn peliohjelmointi

Jäntti, Larri (2018)

 
Avaa tiedosto
Jantti_Larri.pdf (1.171Mt)
Lataukset: 


Jäntti, Larri
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201805056589
Tiivistelmä
Insinöörityön tavoitteena oli luoda linnuille pelimaailmaan simuloitu parveilutekoäly ja laajentaa sitä yksilökohtaisilla käyttäytymisfunktioilla. Tekoälyn ympärille oli tarkoitus rakentaa luonnollinen puistoympäristö, jotta tekoälyn tarkkailu olisi mielenkiintoista myös niille, joita ei projektin tekninen toteutus kiinnosta. Tavoitteisiin kuului tehdä ympäristöstä interaktiivinen ja sellainen, jossa pelaaja voi liikkua vapaasti ja myös muuttaa parveilumallin käyttäytymiseen vaikuttavia kertoimia ja arvoja reaaliajassa nähdäkseen muutosten vaikutukset lintujen parveilussa. Työn tulokset annettiin lopuksi asiakasyrityksen käyttöön.

Työ päätettiin toteuttaa käyttäen Unity-pelimoottoria, ja parveilun alustaksi valittiin klassinen boid-malli. Unity oli työn tekijälle entuudestaan tuttu, joten työn suoritus ei jäänyt missään välissä pysähdyksiin teknisten seikkojen tai ymmärtämättömyyden takia. Boid-malli on 1980-luvulla kehitetty luonnollinen parveilumalli, jossa jokainen parven yksilö vaikuttaa välittömän lähiympäristönsä liikkumiseen ja toimintaan. Malli on yhä perustaltaan tarkin parveilusimulaation esitystapa, vaikkakin suorituskyvyllisesti erittäin raskas.

Työn kulku oli tasapainoista ja tavoitevetoista. Työn on kokonaisuudessaan suunnitellut ja toteuttanut yksi henkilö, joten työnjako ja aikataulutus eivät nousseet ongelmaksi. Työn toteutus sujui odotetusti, ja kaikki suunnitellut ominaisuudet lisättiin onnistuneesti. Viimeisimmät muutokset tehtiin yritysasiakkaan edustajan ja ulkopuolisen testaajan toiveiden perusteella.

Parveilumalli toimi odotetusti, ja se on mahdollista toteuttaa pienelläkin vaivalla, riippuen kohdeprojektin vaatimuksista. Parveilutekoälyn lisäksi muita lintujen käytökseen vaikuttavia ominaisuuksia insinöörityön projektissa toteutui muun muassa törmäysten havainnointi, ruokailun tarve, laskeutuminen ja lentoonlähtö sekä pelaajan läheisyyteen reagointi. Insinöörityössä luotu parveilutekoälyn lähdekoodi on sellaisenaan käytettävissä myös muissa projekteissa.
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste