Moottoriölljyvertailu
Marttila, Joni; Silfverberg, Jani (2018)
Marttila, Joni
Silfverberg, Jani
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201805056642
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201805056642
Tiivistelmä
Tämän insinöörityön toimeksiantaja on kilpa- ja performance-autojen moottoreiden suunnitteluun ja rakentamiseen erikoistunut MW Steel Oy. Työssä tarkastellaan moottoriöljyjen pintapaineenkestoa sekä niiden sisältämien lisäaineiden tribologisia ominaisuuksia.
Öljyn pintapaineenkestolla voidaan arvioida kahden toisiaan vasten liikkuvan osan välissä vaikuttavan öljykalvon lujuutta. Öljyfilmin rikkoutuessa ja voiteluaineen pettäessä kuluminen on välittömästi moninkertaista täydelliseen voiteluun verrattuna.
Pintapaineenkesto kertoo hyvin myös moottoriöljyissä käytetyistä lisäaineista, niiden määrästä sekä tribokeraamisista ja -kemiallisista ominaisuuksista. Työssä perehdytään myös voiteluainejärjestelmiin ja- mekanismeihin, unohtamatta öljyissä käytettyjen raaka- ja lisäaineiden merkitystä. Koska lukuisat ulkoiset muuttujat tekevät kitka- ja kulumisilmiöiden tarkastelusta teoreettisesti haastavaa, keskitytään työssä kokeelliseen tutkimukseen moottorin kulumiseen vaikuttavia tekijöitä tutkittaessa.
Markkinoilla myytävien kuluttaja- sekä performance-käyttöön tarkoitettujen moottoriöljyjen vertailemiseksi, todellisia käyttöolosuhteita simuloidaan toistettavuudeltaan luotettavalla testilaitteistolla, joka on suunniteltu ja rakennettu tutkimusta varten. Pintapaineenkeston tulokset ovat taulukoitu erikseen performance- ja kuluttaja-öljyille, mikä mahdollistaa helpon ja luotettavan vertailun eri moottoriöljyjen välillä.
Moottoriöljyjen pintapaineenkestoissa on tutkimustulosten mukaan merkittäviä eroja.
Öljyn pintapaineenkestolla voidaan arvioida kahden toisiaan vasten liikkuvan osan välissä vaikuttavan öljykalvon lujuutta. Öljyfilmin rikkoutuessa ja voiteluaineen pettäessä kuluminen on välittömästi moninkertaista täydelliseen voiteluun verrattuna.
Pintapaineenkesto kertoo hyvin myös moottoriöljyissä käytetyistä lisäaineista, niiden määrästä sekä tribokeraamisista ja -kemiallisista ominaisuuksista. Työssä perehdytään myös voiteluainejärjestelmiin ja- mekanismeihin, unohtamatta öljyissä käytettyjen raaka- ja lisäaineiden merkitystä. Koska lukuisat ulkoiset muuttujat tekevät kitka- ja kulumisilmiöiden tarkastelusta teoreettisesti haastavaa, keskitytään työssä kokeelliseen tutkimukseen moottorin kulumiseen vaikuttavia tekijöitä tutkittaessa.
Markkinoilla myytävien kuluttaja- sekä performance-käyttöön tarkoitettujen moottoriöljyjen vertailemiseksi, todellisia käyttöolosuhteita simuloidaan toistettavuudeltaan luotettavalla testilaitteistolla, joka on suunniteltu ja rakennettu tutkimusta varten. Pintapaineenkeston tulokset ovat taulukoitu erikseen performance- ja kuluttaja-öljyille, mikä mahdollistaa helpon ja luotettavan vertailun eri moottoriöljyjen välillä.
Moottoriöljyjen pintapaineenkestoissa on tutkimustulosten mukaan merkittäviä eroja.