Keskustelurobotin kehittäminen pilvipalveluilla
Soiluva, Jussi (2018)
Soiluva, Jussi
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201805066698
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201805066698
Tiivistelmä
Insinöörityön tarkoituksena oli tutkia keskustelurobotin toteutusta web-sovelluksessa käyttäen IBM Cloud -pilvipalveluista saatavia Cloud Foundry-, Watson Conversation- ja Watson Tone Analyzer -tekniikoita. Tavoitteena oli kehittää palvelu, joka tunnistaa käyttäjän tunne-tilan keskustelussa ja antaa sopivan vastauksen käyttäjälle tunnetilan mukaan automaattisesti.
Työ aloitettiin tutustumalla keskustelurobotin perustekniikoihin, rakennetun mallin keskustelurobottiin ja tekoälykeskustelurobottiin, minkä jälkeen syvennyttiin enemmän keskusteluro-botin kehittämiseen tarvittaviin kehitysympäristöpalveluihin. Työssä selvitettiin, että rakennetun mallin keskustelurobotti on tämänkaltaisessa projektissa parempi vaihtoehto-, ja siihen sopiva kehitysympäristö löytyi IBM Cloud -pilvipalvelusta. Tutustuttiin myös kuluttaja-markkinoilla oleviin Amazon Echo- ja Apple Siri -tuotteisiin, jotka käyttävät keskustelurobot-titekniikkaa.
Insinöörityössä kehitetyn palvelun tavoite oli ensisijaisesti näyttää keskustelurobotin automaatiomahdollisuudet asiakaspalvelutilanteessa. Toteutettuun web-sovellukseen käytetyt palvelut jakautuvat useisiin REST API -rajapintoihin, joista tärkeimmät palvelut toimivat IBM Cloud -pilvipalveluympäristössä.
Watson Conversation -palveluun kehitetyllä keskustelurobotilla pystytään tarjoamaan yksityiskohtainen keskustelurobotti, joka pystyy vastaamaan käyttäjän pyyntöihin nopeasti ja varmasti. Myös keskustelurobotin toteutus voidaan ulkoistaa kokonaan palveluun, jotta sitä voidaan tarjota monessa eri sovelluksessa. Keskustelurobotin kehittäminen Watson Conversationilla vaatii kuitenkin paljon suunnittelua ja yksityiskohtaista mallintamista, jotta keskustelurobotti vastaa käyttäjälle oikein. Yksityiskohtaista mallinnusta voidaan myös pitää hyödyllisenä ominaisuutena, koska nopeasti lisättävät yksityiskohdat lisäävät keskusteluro-botin laatua.
Työ aloitettiin tutustumalla keskustelurobotin perustekniikoihin, rakennetun mallin keskustelurobottiin ja tekoälykeskustelurobottiin, minkä jälkeen syvennyttiin enemmän keskusteluro-botin kehittämiseen tarvittaviin kehitysympäristöpalveluihin. Työssä selvitettiin, että rakennetun mallin keskustelurobotti on tämänkaltaisessa projektissa parempi vaihtoehto-, ja siihen sopiva kehitysympäristö löytyi IBM Cloud -pilvipalvelusta. Tutustuttiin myös kuluttaja-markkinoilla oleviin Amazon Echo- ja Apple Siri -tuotteisiin, jotka käyttävät keskustelurobot-titekniikkaa.
Insinöörityössä kehitetyn palvelun tavoite oli ensisijaisesti näyttää keskustelurobotin automaatiomahdollisuudet asiakaspalvelutilanteessa. Toteutettuun web-sovellukseen käytetyt palvelut jakautuvat useisiin REST API -rajapintoihin, joista tärkeimmät palvelut toimivat IBM Cloud -pilvipalveluympäristössä.
Watson Conversation -palveluun kehitetyllä keskustelurobotilla pystytään tarjoamaan yksityiskohtainen keskustelurobotti, joka pystyy vastaamaan käyttäjän pyyntöihin nopeasti ja varmasti. Myös keskustelurobotin toteutus voidaan ulkoistaa kokonaan palveluun, jotta sitä voidaan tarjota monessa eri sovelluksessa. Keskustelurobotin kehittäminen Watson Conversationilla vaatii kuitenkin paljon suunnittelua ja yksityiskohtaista mallintamista, jotta keskustelurobotti vastaa käyttäjälle oikein. Yksityiskohtaista mallinnusta voidaan myös pitää hyödyllisenä ominaisuutena, koska nopeasti lisättävät yksityiskohdat lisäävät keskusteluro-botin laatua.