Sosiaalinen media matalan kynnyksen hoitotyön apuna
Karppi, Sofia; Kakko, Joonas (2018)
Karppi, Sofia
Kakko, Joonas
Vaasan ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201805046545
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201805046545
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli kartoittaa nuorten sosiaalisen median käyttöä, ja kuinka näitä tutkimustuloksia voitaisiin hyödyntää nuorten matalan kynnyksen hoitotyössä. Tutkimustuloksia hyödyntää tutkimuksen tilaaja Nuorisoasema Klaara työtoimintansa parantamiseksi.
Keskeisiä käsitteitä ovat nuoret, nuorten psykiatrinen hoitotyö, matalan kynnyksen mielenterveyspalvelut sekä sosiaalinen media. Tutkimus on kvantitatiivinen eli määrällinen poikittaistutkimus, joka siis toteutetaan vain kerran. Kysely teetettiin eräässä vaasalaisessa yläkoulussa ja siihen osallistui 51 nuorta. Aineisto analysoitiin SPSS-ohjelmalla.
Jokainen tutkimukseen osallistunut ilmoitti käyttävänsä sosiaalista mediaa. Sosiaalista mediaa käytetään paljon tiedonhakuun. Noin puolet vastaajista hakee helpotusta yksinäisyyteen ja kolmannes hakee lohtua sosiaalisesta mediasta, kun kokee olevansa alakuloinen. Chat-keskusteluille ei juurikaan ole kysyntää, mutta silti moni koki hyvänä asiana sen, että pystyisi sosiaalisen median välityksellä tavoittamaan sosiaali- ja terveysalan ammattihenkilön.
Keskeisiä käsitteitä ovat nuoret, nuorten psykiatrinen hoitotyö, matalan kynnyksen mielenterveyspalvelut sekä sosiaalinen media. Tutkimus on kvantitatiivinen eli määrällinen poikittaistutkimus, joka siis toteutetaan vain kerran. Kysely teetettiin eräässä vaasalaisessa yläkoulussa ja siihen osallistui 51 nuorta. Aineisto analysoitiin SPSS-ohjelmalla.
Jokainen tutkimukseen osallistunut ilmoitti käyttävänsä sosiaalista mediaa. Sosiaalista mediaa käytetään paljon tiedonhakuun. Noin puolet vastaajista hakee helpotusta yksinäisyyteen ja kolmannes hakee lohtua sosiaalisesta mediasta, kun kokee olevansa alakuloinen. Chat-keskusteluille ei juurikaan ole kysyntää, mutta silti moni koki hyvänä asiana sen, että pystyisi sosiaalisen median välityksellä tavoittamaan sosiaali- ja terveysalan ammattihenkilön.