Hypermarkettien työntekijöiden kokema seksuaalinen häirintä asiakkaiden taholta
Karjaluoto, Erika; Kemppainen, Aino (2018)
Karjaluoto, Erika
Kemppainen, Aino
Vaasan ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201805076841
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201805076841
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön lähtökohtana oli lainsäädännöllinen puute koskien seksuaalista häirintää. Seksuaalista häirintää on tutkittu pääosin työyhteisön sisällä sekä eri auktoriteettien välisissä tapauksissa. Poikkeuksellisesti opinnäytetyössämme sekä tutkimuksessamme otimme selvää asiakkaiden aiheuttamasta seksuaalisesta häirinnästä hypermarkettien työntekijöitä kohtaan. Tutkimuskysymyksinämme olivat, kuinka yleistä hypermarkettien työntekijöiden kokema seksuaalinen häirintä on, millä tavoin häirintä ilmenee sekä miten häirintää voitaisiin ehkäistä. Seksuaalisella häirinnällä tarkoitetaan sanatonta, sanallista tai fyysistä seksuaalista ei- toivottua käytöstä, joka tosiallisesti tai tarkoituksellisesti loukkaa henkilön fyysistä tai henkistä koskemattomuutta luomalla erityisesti uhkaavan, halventavan, vihamielisen, ahdistavan tai nöyryyttävän ilmapiirin.
Tutkimuksen teoreettinen viitekehys muotoutui aiheen kannalta olennaisesta kirjallisuudesta, relevantista lainsäädännöstä ja aiemmista tutkimuksista. Tutkimus toteutettiin anonyymina kyselynä ennalta valittuihin neljään hypermarkettiin kaupungissa X. Kyselyyn osallistui 86 työntekijää, mutta analysoitava tutkimusjoukko muodostui 69:stä työntekijästä. Tutkimuksen empiriaosuus toteutettiin laadullista tutkimusmenetelmää käyttäen, jota täydensimme lainopillisella tutkimuksella.
Tutkimukselle asetettiin hypoteesi, jonka mukaan joka toinen hypermarketin työntekijä kokisi seksuaalista häirintää. Tutkimustulokset vahvistivat hypoteesimme. Kyselystä saatujen tulosten mukaan kaikista tutkimukseen osallistuneista työntekijöistä noin 55 % koki seksuaalista häirintää. Tutkimuksessa tarkasteltiin myös seksuaalisen häirinnän ilmenemistapoja, ja tuloksien perusteella havaittiin, että yleisimpänä ilmenemistapana oli verbaalisesti ilmenevä häirintä. Seksuaalisen häirinnän ehkäisemisen ja vähentämisen tarkastelussa huomattavaksi asiaksi nousi kauppiaiden ja esimiesten linjojen veto häirinnän lopettamiselle sekä asiakkaiden asenteiden muuttaminen.
Tutkimuksen teoreettinen viitekehys muotoutui aiheen kannalta olennaisesta kirjallisuudesta, relevantista lainsäädännöstä ja aiemmista tutkimuksista. Tutkimus toteutettiin anonyymina kyselynä ennalta valittuihin neljään hypermarkettiin kaupungissa X. Kyselyyn osallistui 86 työntekijää, mutta analysoitava tutkimusjoukko muodostui 69:stä työntekijästä. Tutkimuksen empiriaosuus toteutettiin laadullista tutkimusmenetelmää käyttäen, jota täydensimme lainopillisella tutkimuksella.
Tutkimukselle asetettiin hypoteesi, jonka mukaan joka toinen hypermarketin työntekijä kokisi seksuaalista häirintää. Tutkimustulokset vahvistivat hypoteesimme. Kyselystä saatujen tulosten mukaan kaikista tutkimukseen osallistuneista työntekijöistä noin 55 % koki seksuaalista häirintää. Tutkimuksessa tarkasteltiin myös seksuaalisen häirinnän ilmenemistapoja, ja tuloksien perusteella havaittiin, että yleisimpänä ilmenemistapana oli verbaalisesti ilmenevä häirintä. Seksuaalisen häirinnän ehkäisemisen ja vähentämisen tarkastelussa huomattavaksi asiaksi nousi kauppiaiden ja esimiesten linjojen veto häirinnän lopettamiselle sekä asiakkaiden asenteiden muuttaminen.