KIELTÄ ETSIMÄSSÄ : Suomi toisena kielenä- opetus Espoon keskuksen alueen päiväkodeissa
Maasalmi, Anu; Niskanen, Linda (2018)
Maasalmi, Anu
Niskanen, Linda
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201805086979
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201805086979
Tiivistelmä
Väestön monikulttuuristumisen myötä myös suomenkielistä varhaiskasvatusta ovat kohdanneet uudet haasteet. Espoossa lapsiväestön lisäys on ollut maahanmuuttajataustaista vuodesta 2014 lähtien. Suomi toisena kielenä opetukseen ja oman äidinkielen tukemiseen tarvitaan lisääntyvässä määrin koulutusta, osaamista ja materiaaleja.
Opinnäytetyömme aiheena oli suomi toisena kielenä-opetus Espoon keskuksen alueen päiväkodeissa. Opinnäytetyömme tehtiin yhteistyössä Espoon kaupungin sekä Espoon keskuksen alueen päiväkotien varhaiskasvattajien kanssa. Tämän opinnäytetyön lähtökohtana oli koota Espoon kaupungille materiaalipaketti, johon sisältyi suomi toisena kielenä- opetukseen liittyvää tietoa ja materiaaleja, jotka ovat käytössä tämän alueen päiväkodeissa. Opinnäytetyömme on kvalitatiivinen tutkimus, jossa tutkimusmenetelmänä on käytetty sähköpostikyselyä sekä henkilökohtaisia teemahaastatteluja. Teoreettinen viitekehys opinnäytetyöhömme muodostui lapsen kielen kehityksestä, oppimisesta ja opettamisesta.
Opinnäytetyömme pohjaksi olemme keränneet sähköisen kyselyn avulla tietoa siitä mitä opetusmateriaaleja ja -menetelmiä alueella on jo käytössä. Niistä olemme valinneet eniten käytössä olevat materiaalipakettiimme. Tarkoituksena on antaa tietoa, tukea ja ideoita selkeästi yhdestä paikasta kaikille monikielisissä lapsiryhmissä työskenteleville varhaiskasvattajille.
Lapsen toisen kielen oppimisen kannalta keskeiseksi nousivat kasvattajien asenteet kielen opetukseen ja oppimiseen. Tärkeä osa toisen kielen oppimista on hyvä oman äidinkielen osaamisen taso, minkä takia vanhempien opastaminen kielen tukemisessa on tärkeä osa kasvattajien työtä. Olennaista on myös se, että lapsen kielen kehityksen tukeminen aloitetaan systemaattisesti heti lapsen aloitettua päivähoidossa.
Opinnäytetyömme aiheena oli suomi toisena kielenä-opetus Espoon keskuksen alueen päiväkodeissa. Opinnäytetyömme tehtiin yhteistyössä Espoon kaupungin sekä Espoon keskuksen alueen päiväkotien varhaiskasvattajien kanssa. Tämän opinnäytetyön lähtökohtana oli koota Espoon kaupungille materiaalipaketti, johon sisältyi suomi toisena kielenä- opetukseen liittyvää tietoa ja materiaaleja, jotka ovat käytössä tämän alueen päiväkodeissa. Opinnäytetyömme on kvalitatiivinen tutkimus, jossa tutkimusmenetelmänä on käytetty sähköpostikyselyä sekä henkilökohtaisia teemahaastatteluja. Teoreettinen viitekehys opinnäytetyöhömme muodostui lapsen kielen kehityksestä, oppimisesta ja opettamisesta.
Opinnäytetyömme pohjaksi olemme keränneet sähköisen kyselyn avulla tietoa siitä mitä opetusmateriaaleja ja -menetelmiä alueella on jo käytössä. Niistä olemme valinneet eniten käytössä olevat materiaalipakettiimme. Tarkoituksena on antaa tietoa, tukea ja ideoita selkeästi yhdestä paikasta kaikille monikielisissä lapsiryhmissä työskenteleville varhaiskasvattajille.
Lapsen toisen kielen oppimisen kannalta keskeiseksi nousivat kasvattajien asenteet kielen opetukseen ja oppimiseen. Tärkeä osa toisen kielen oppimista on hyvä oman äidinkielen osaamisen taso, minkä takia vanhempien opastaminen kielen tukemisessa on tärkeä osa kasvattajien työtä. Olennaista on myös se, että lapsen kielen kehityksen tukeminen aloitetaan systemaattisesti heti lapsen aloitettua päivähoidossa.