”Kiitän itseäni kerran päivässä” : - varhaiskasvatuksen työntekijöiden työhyvinvoinnin voimavarat
Salo, Anu (2018)
Salo, Anu
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201805076921
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201805076921
Tiivistelmä
Työnhyvinvointi ja sen edistäminen on kaikkien työyhteisön jäsenten yhteistyön tulosta. Se on kaikkien vastuulla ja sitä tulee kehittää jatkuvasti (Ristioja - Tamminen 2010: 5.) Tämän opinnäytetyön tutkimusaihe oli selvittää voimavarakeskeisesti kahden Espoon kaupungin kunnallisen päiväkodin toimintavuoden 2017 työhyvinvoinnin tilaa sekä kartoittaa tutkittavien päiväkotien työntekijöiden työhyvinvoinnin voimavaroja. Lisäksi tutkimus antaa vastauksia siihen mitä organisaation johdon ja esimiesten tulee huomioida työhyvinvoinnin johtamisessa. Tutkimusaiheen tarpeellisuus on merkittävä, koska tutkimuskohde on nykypäivänä sekä tulevaisuudessa taloudellisesti tärkeää sekä eettisesti tarpeellista.
Tämä opinnäytetyö on työelämälähtöinen kehittämisprojekti, jonka teoreettisten lähtökohtien pääteemat ovat työhyvinvointi käsiteenä, positiivinen psykologia ilmiönä sekä esimiehen asema työhyvinvoinnin tukemisessa ja toteutumisen suunnittelussa. Tässä opinnäytetyössä käytettiin hyvin keskeisesti Marja-Liisa Mankan ja Marjut Mankan (2016: 76) määrittelemää voimavarakeskeistä ”Työhyvinvointiin vaikuttavat tekijät – mallia”. Mallia on käytetty tutkimuksen taustateoriana sen kaikissa vaiheissa.
Tässä tutkimuksessa on käytetty metodologista triangulaatiota, jossa yhdistettiin täydentävästi eri tutkimusmenetelmiä; kvantitatiivista, sähköistä, Surveypal-kyselyä sekä kvalitatiivista yksilöllistä teemahaastattelua. Surveypal-kyselyyn vastasi 26 työntekijää (vastausprosentti 96,3 %) ja yksilöhaastatteluun osallistui 4 työntekijää; kaksi lastenhoitajien ja kaksi opettajakunnan edustajista. Aineisto analysoitiin määrällisen tutkimuksen aineiston osalta luokitteluna määrän mukaan sekä laadullisessa osassa teorialähtöisen eli deduktiivisen sisällönanalyysin keinoin.
Tuloksista käy ilmi, että tutkimuspäiväkotien työhyvinvointiin koettiin vaikuttavan organisaatiossa oikea resursointi, työntekijän arvostus ja tasapuolisuus, työn hallinnassa vastuun, työtehtävien ja sopivien haasteiden tasainen jakautuminen työyhteisössä, töiden priorisoinnin mahdollisuus sekä johtamisessa aktiivinen vuorovaikutus puolin ja toisin. Kolmeksi suurimmaksi löydökseksi nousivat työyhteisön ja työntekijän itsensä vaikutus työhyvinvoinnin kokemiseen sekä työhyvinvoinnin kokonaisvaltaisuus. Hyvässä työyhteisössä tuetaan yksilön työhyvinvointia ilmapiirin, viihtymisen ja kollegiaalisuuden keinoin. Oman itsensä merkitys työhyvinvoinnin kokemisella on lähdeteorian sekä tutkimuksen mukaan keskeisessä asemassa. Lisäksi ihmisen ollessa psykofyysinen kokonaisuus, työhyvinvointiin vaikuttaa hyvin monia asia. Tutkimuksessa kävi ilmi, että työhyvinvointia voi merkittävästi edesauttaa sekä hoitaa keskustelun, tietoisuuden sekä tahtotilan avulla.
Tämä opinnäytetyö on työelämälähtöinen kehittämisprojekti, jonka teoreettisten lähtökohtien pääteemat ovat työhyvinvointi käsiteenä, positiivinen psykologia ilmiönä sekä esimiehen asema työhyvinvoinnin tukemisessa ja toteutumisen suunnittelussa. Tässä opinnäytetyössä käytettiin hyvin keskeisesti Marja-Liisa Mankan ja Marjut Mankan (2016: 76) määrittelemää voimavarakeskeistä ”Työhyvinvointiin vaikuttavat tekijät – mallia”. Mallia on käytetty tutkimuksen taustateoriana sen kaikissa vaiheissa.
Tässä tutkimuksessa on käytetty metodologista triangulaatiota, jossa yhdistettiin täydentävästi eri tutkimusmenetelmiä; kvantitatiivista, sähköistä, Surveypal-kyselyä sekä kvalitatiivista yksilöllistä teemahaastattelua. Surveypal-kyselyyn vastasi 26 työntekijää (vastausprosentti 96,3 %) ja yksilöhaastatteluun osallistui 4 työntekijää; kaksi lastenhoitajien ja kaksi opettajakunnan edustajista. Aineisto analysoitiin määrällisen tutkimuksen aineiston osalta luokitteluna määrän mukaan sekä laadullisessa osassa teorialähtöisen eli deduktiivisen sisällönanalyysin keinoin.
Tuloksista käy ilmi, että tutkimuspäiväkotien työhyvinvointiin koettiin vaikuttavan organisaatiossa oikea resursointi, työntekijän arvostus ja tasapuolisuus, työn hallinnassa vastuun, työtehtävien ja sopivien haasteiden tasainen jakautuminen työyhteisössä, töiden priorisoinnin mahdollisuus sekä johtamisessa aktiivinen vuorovaikutus puolin ja toisin. Kolmeksi suurimmaksi löydökseksi nousivat työyhteisön ja työntekijän itsensä vaikutus työhyvinvoinnin kokemiseen sekä työhyvinvoinnin kokonaisvaltaisuus. Hyvässä työyhteisössä tuetaan yksilön työhyvinvointia ilmapiirin, viihtymisen ja kollegiaalisuuden keinoin. Oman itsensä merkitys työhyvinvoinnin kokemisella on lähdeteorian sekä tutkimuksen mukaan keskeisessä asemassa. Lisäksi ihmisen ollessa psykofyysinen kokonaisuus, työhyvinvointiin vaikuttaa hyvin monia asia. Tutkimuksessa kävi ilmi, että työhyvinvointia voi merkittävästi edesauttaa sekä hoitaa keskustelun, tietoisuuden sekä tahtotilan avulla.