Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Metropolia Ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Metropolia Ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt
  • Näytä viite

Sporttibaarien asiakassegmentointi

Mäntykoski, Mikko (2018)

 
Avaa tiedosto
Mantykoski_Mikko.pdf (791.5Kt)
Lataukset: 


Mäntykoski, Mikko
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201805056592
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä luodaan yleiskatsaus Helsingin sporttibaarien nykytilaan ja selvitetään sporttibaareissa arkipäivisin käyvien eri asiakassegmenttien erovaisuuksia. Asiakas-segmenttejä selvitettiin ensin kattavalla alkukartoituksella, jossa tehtiin talven 2017 ja kevään 2018 aikana lukuisia vierailuja kaikkiin Helsingin sporttibaareihin. Alkukartoituksen jälkeen kahdessa eri sporttibaarissa toteutettiin samanaikaisesti kyselytutkimus, joka keräsi lopulta 42 vastausta.

Tutkimuksessa keskityttiin selvittämään minkälaisia asiakassegmenttejä sporttibaareissa arkipäivisin asioi ja onko heidän tottumuksissa ja toiveissa eroja. Yksityiskohtaisten vastausten saamiseksi kyselylomakkeella oli myös tavanomaisesta kvantitatiivisesta tutkimuksesta poiketen avoimia kysymyksiä.

Saaduista tutkimustuloksista ei pystynyt havaitsemaan, että arkipäivisin sporttibaareissa vierailevien asiakassegmenttien välillä olisi kovin merkittäviä eroja keskenään, vaan lähes kaikki segmentit asettuvat keskiarvoltaan melko lähellä toisiaan niin ravintolassa vietetyn ajan, seurueiden koon, kuin viihtyvyyteen vaikuttavien seikkojen osalta. Tutkimuksen perusteella asiakkaiden tärkein valintakriteeri juuri tietylle sporttibaarille on sen sijainti ja sporttibaarit kilpailevat asiakkaista pikemminkin kaikkien muiden lähialueen anniskeluravintoloiden kanssa, kuin keskenään.

Koska tutkimustulosten perusteella sporttibaareissa vierailee arkipäivisin hyvin laaja kirjo erilaisia asiakkaita, on ravintoloiden pystyttävä mukauttamaan palvelunsa mahdollisimman monen eri segmentin toiveiden mukaan. Vain yhteen tai kahteen segmenttiin keskittyminen on todennäköisesti tällä alalla kannattamatonta, sillä yksittäiset asiakassegmentit jäävät niin pieniksi.
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste