Tasosuunnittelun menetelmät ja työkalut mobiilipeleissä
Huuhtanen, Jani (2018)
Huuhtanen, Jani
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201805087008
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201805087008
Tiivistelmä
Insinöörityön tavoitteena oli luoda tasoja 2D-mobiilipeliin hyödyntäen alan ammattilaisten luomia menetelmiä ja tutustua tasosuunnittelussa käytettäviin työkaluihin sekä kehittää niitä. Työssä perehdyttiin pelin luomisen tuotantoprosessiin, ja siinä keskityttiin tarkastelemaan sen merkitystä erityisesti tasosuunnittelijan näkökulmasta. Työssä luodut tasot tehtiin käyttäen Unitya, joka on monialustainen pelimoottori.
Pelinkehitys on monivaiheinen prosessi, joka vaatii usean osa-alueen osaamista. Tasosuunnittelu on tärkeässä roolissa jokaisen pelin kannalta, sillä se luo maailman ja olosuhteet, joissa pelaajat voivat toteuttaa itseään. Jotta suunnittelutyöstä ja toteutuksesta saadaan johdonmukainen, on tasosuunnittelijalla käytettävänään paljon erilaisia suunnittelumenetelmiä ja työkaluja. Eri alustoille kohdistetuissa peleissä tulevat vastaan niiden luomat rajoitteet, joiden mukaan tasosuunnittelijan tulee mukautua ja pystyä luomaan toimiva rakenne pelattavaksi. Näistä riippumatta on eri menetelmiä ja työkaluja, joiden periaatteet ja toimintatavat pätevät kaikkeen tasosuunnitteluun.
Työssä selvitettiin, miten eri menetelmien avulla suunniteltujen ja toteutettujen tasojen lopputulokset eroavat toisistaan. Tasosuunnitteluprosessille tehtiin yhteneväinen ja toimiva rakenne, jonka avulla pystytään jatkossa tuottamaan tasoja mobiilipeleihin.
Insinöörityössä todettiin tärkeäksi pitkälle viedyn suunnitelman laatiminen ja sen noudattaminen, minkä avulla pystyttiin hallitsemaan isoakin kokonaisuutta. Työssä toteutettiin kolme tasoa, jotka siirtyivät jatkokehitykseen peliä varten. Tasot toteutettiin käyttäen työssä esitettyjä menetelmiä.
Pelinkehitys on monivaiheinen prosessi, joka vaatii usean osa-alueen osaamista. Tasosuunnittelu on tärkeässä roolissa jokaisen pelin kannalta, sillä se luo maailman ja olosuhteet, joissa pelaajat voivat toteuttaa itseään. Jotta suunnittelutyöstä ja toteutuksesta saadaan johdonmukainen, on tasosuunnittelijalla käytettävänään paljon erilaisia suunnittelumenetelmiä ja työkaluja. Eri alustoille kohdistetuissa peleissä tulevat vastaan niiden luomat rajoitteet, joiden mukaan tasosuunnittelijan tulee mukautua ja pystyä luomaan toimiva rakenne pelattavaksi. Näistä riippumatta on eri menetelmiä ja työkaluja, joiden periaatteet ja toimintatavat pätevät kaikkeen tasosuunnitteluun.
Työssä selvitettiin, miten eri menetelmien avulla suunniteltujen ja toteutettujen tasojen lopputulokset eroavat toisistaan. Tasosuunnitteluprosessille tehtiin yhteneväinen ja toimiva rakenne, jonka avulla pystytään jatkossa tuottamaan tasoja mobiilipeleihin.
Insinöörityössä todettiin tärkeäksi pitkälle viedyn suunnitelman laatiminen ja sen noudattaminen, minkä avulla pystyttiin hallitsemaan isoakin kokonaisuutta. Työssä toteutettiin kolme tasoa, jotka siirtyivät jatkokehitykseen peliä varten. Tasot toteutettiin käyttäen työssä esitettyjä menetelmiä.