Heinolan Kiekon katsojatyytyväisyystutkimus 2010
Pulkkinen, Matias (2010)
Pulkkinen, Matias
Savonia-ammattikorkeakoulu
2010
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201005189669
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201005189669
Tiivistelmä
Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää Heinolan Kiekon katsojien tyytyväisyys Heinolan Kiekon kotiotteluiden ottelutapahtumaan. Tutkimuksen avulla haluttiin selvittää, mitkä asiat kaipaavat katsojien mielestä kehittämistä ja mitkä asiat ovat hyvin hoidettu. Tutkimuksessa selvitettiin myös kannattajien sitoutumistaso ja ikä- ja sukupuolijakauma.
Teoriaosuudessa käsitellään urheilumarkkinointia, markkinoinninkilpailukeinoja palveluiden markkinoinnin näkökulmasta, koska ne antavat jääkiekon markkinoinnin mahdollisuuksista kokonaiskuvan. Teoriaosuudessa käsitellään myös kokemusten suunnittelua ja palvelun laatua, koska ne ovat keinoja millä toimintaa voi kehittää vastaamaan nykypäivän kuluttajien ja katsojien vaatimuksia. Tutkimusaineisto kerättiin tammikuussa 2010 kahden Heinolan Kiekon kotiottelun aikana. Tietoja kerättiin kyselylomakkeella, joita jaettiin katsojille.
Tutkimustuloksista kävi ilmi, että Heinolan Kiekon kotiotteluiden katsojat ovat suurelta osin hyvin sitoutuneita joukkueeseen ja, että heille palveluiden laatutekijöillä ei ole niin suurta merkitystä otteluihin uudelleen tulemista ajatellen. Toisaalta palvelun laatua kehittämällä olisi varmasti mahdollista houkutella sellaisia uusia katsojia katsomoihin, jotka eivät tällä hetkellä käy otteluissa. Kioskimyyjien toimintaa katsojat pitivät ystävällisenä, mutta kioskeihin haluttiin saada pankkikortti maksuvälineeksi. Otteluiden tunnelmaan nykyisetkin katsojat halusivat parannusta. Tunnelman parantamiseksi haluttiin otteluihin enemmän erätauko-ohjelmaa. Tutkimuksen mukaan katsojat pitivät Heinolan jäähallin äänentoistolaitteistoa huonona. Otteluissa käy tämän tutkimuksen mukaan yllättävän vähän naisia.
Tulevaisuudessa Heinolan Kiekon olisi mietittävä keinoja saada katsomoihin lisää uusia katsojia ja etenkin naisille suunnattu markkinointi voisi olla toimivaa. Yleisön viihtyvyyden kannalta äänentoistolaitteiden uusiminen olisi tärkeää.
Teoriaosuudessa käsitellään urheilumarkkinointia, markkinoinninkilpailukeinoja palveluiden markkinoinnin näkökulmasta, koska ne antavat jääkiekon markkinoinnin mahdollisuuksista kokonaiskuvan. Teoriaosuudessa käsitellään myös kokemusten suunnittelua ja palvelun laatua, koska ne ovat keinoja millä toimintaa voi kehittää vastaamaan nykypäivän kuluttajien ja katsojien vaatimuksia. Tutkimusaineisto kerättiin tammikuussa 2010 kahden Heinolan Kiekon kotiottelun aikana. Tietoja kerättiin kyselylomakkeella, joita jaettiin katsojille.
Tutkimustuloksista kävi ilmi, että Heinolan Kiekon kotiotteluiden katsojat ovat suurelta osin hyvin sitoutuneita joukkueeseen ja, että heille palveluiden laatutekijöillä ei ole niin suurta merkitystä otteluihin uudelleen tulemista ajatellen. Toisaalta palvelun laatua kehittämällä olisi varmasti mahdollista houkutella sellaisia uusia katsojia katsomoihin, jotka eivät tällä hetkellä käy otteluissa. Kioskimyyjien toimintaa katsojat pitivät ystävällisenä, mutta kioskeihin haluttiin saada pankkikortti maksuvälineeksi. Otteluiden tunnelmaan nykyisetkin katsojat halusivat parannusta. Tunnelman parantamiseksi haluttiin otteluihin enemmän erätauko-ohjelmaa. Tutkimuksen mukaan katsojat pitivät Heinolan jäähallin äänentoistolaitteistoa huonona. Otteluissa käy tämän tutkimuksen mukaan yllättävän vähän naisia.
Tulevaisuudessa Heinolan Kiekon olisi mietittävä keinoja saada katsomoihin lisää uusia katsojia ja etenkin naisille suunnattu markkinointi voisi olla toimivaa. Yleisön viihtyvyyden kannalta äänentoistolaitteiden uusiminen olisi tärkeää.