Virtuaalitodellisuussovellusten suunnittelun ohjeistus
Koski, Roope (2018)
Koski, Roope
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201805087041
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201805087041
Tiivistelmä
Insinöörityönä koottiin opaskirja virtuaalitodellisuussovellusten kehittämisestä suunnittelijan näkökulmasta. Työ toteutettiin tarpeesta koota hyvin hajautunutta tietoa yhteen helppolukuiseen pakettiin. Lopputuloksena syntyi englanninkielinen opaskirja ”Guide to VR Design”, ja opaskirjasta johdettu esitelmä.
Tavoitteena oli koota mahdollisimman kattavan yleiskuvan antava tietopaketti virtuaalitodellisuudessa (VR) huomioon otettavista erityispiirteistä, käytettävissä olevista työkaluista ja virtuaalitodellisuuden asettamista haasteista. Pohjana käytettiin useita ammattilaisten pitämiä luentoja, jotka käsittelivät virtuaalitodellisuutta ympäristön, immersion, interaktiosuunnittelun, käyttöliittymäsuunnittelun, virtuaalipahoinvoinnin ja virtuaalitodellisuuden suunnitteluprosessin näkökulmasta. Lisäksi käytettiin aiheeseen liittyvää kirjallisuutta. Tietopohja valikoitui tekijän taustatutkimuksen tulosten analysoinnin pohjalta aiheisiin, jotka olivat eniten pinnalla virtuaalitodellisuudesta keskusteltaessa.
Hajautuneesta tiedosta saatiin koottua melko yhtenäinen kokonaisuus, joskin opaskirja on hyvin pelkistetty katsaus virtuaalitodellisuussovellusten suunnitteluun. Se käsittelee virtuaalitodellisuutta ympäristönä ja avaa immersion ja läsnäolon roolia sekä käy läpi virtuaalitodellisuussuunnittelun yleisiä ominaisuuksia ja sen erityispiirteitä interaktio- ja käyttöliittymäsuunnittelussa. Lisäksi se esittelee virtuaalitodellisuuden suunnitteluprosessin ja kartoittaa virtuaalitodellisuudesta johtuvan pahoinvoinnin syistä. Opaskirjan sisältö tarjoaa ajatusmallin, jota suunnittelija voi hyödyntää miettiessään, mitä kaikkea virtuaalitodellisuussovelluksen suunnittelussa tulisi muistaa ottaa huomioon.
Tavoitteena oli koota mahdollisimman kattavan yleiskuvan antava tietopaketti virtuaalitodellisuudessa (VR) huomioon otettavista erityispiirteistä, käytettävissä olevista työkaluista ja virtuaalitodellisuuden asettamista haasteista. Pohjana käytettiin useita ammattilaisten pitämiä luentoja, jotka käsittelivät virtuaalitodellisuutta ympäristön, immersion, interaktiosuunnittelun, käyttöliittymäsuunnittelun, virtuaalipahoinvoinnin ja virtuaalitodellisuuden suunnitteluprosessin näkökulmasta. Lisäksi käytettiin aiheeseen liittyvää kirjallisuutta. Tietopohja valikoitui tekijän taustatutkimuksen tulosten analysoinnin pohjalta aiheisiin, jotka olivat eniten pinnalla virtuaalitodellisuudesta keskusteltaessa.
Hajautuneesta tiedosta saatiin koottua melko yhtenäinen kokonaisuus, joskin opaskirja on hyvin pelkistetty katsaus virtuaalitodellisuussovellusten suunnitteluun. Se käsittelee virtuaalitodellisuutta ympäristönä ja avaa immersion ja läsnäolon roolia sekä käy läpi virtuaalitodellisuussuunnittelun yleisiä ominaisuuksia ja sen erityispiirteitä interaktio- ja käyttöliittymäsuunnittelussa. Lisäksi se esittelee virtuaalitodellisuuden suunnitteluprosessin ja kartoittaa virtuaalitodellisuudesta johtuvan pahoinvoinnin syistä. Opaskirjan sisältö tarjoaa ajatusmallin, jota suunnittelija voi hyödyntää miettiessään, mitä kaikkea virtuaalitodellisuussovelluksen suunnittelussa tulisi muistaa ottaa huomioon.