Hoitotahto. Opas hoitotahdon puheeksi ottamisesta terveydenhuollon hoitohenkilökunnalle
Alanen, Niina; Savolainen, Päivi (2018)
Alanen, Niina
Savolainen, Päivi
Savonia-ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201805087049
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201805087049
Tiivistelmä
Elämänkulkua on vaikea ennakoida. Hoitotahto auttaa hoitoon osallistujia tekemään potilaan elämänarvoja kunnioittavia ratkaisuja tilanteessa, jossa potilas ei pysty ilmaisemaan tahtoaan. Ylä-Savon SOTE kuntayhtymällä on ollut vuosina 2013–2014 ”Hoitotahto on oma tahto” -kampanja, jolla lisättiin tietoutta siitä, mikä hoitotahto on. Käytännön työssä huomatut kehittämistarpeet tekivät aiheen käsittelystä ajankohtaisen, ja opinnäytetyön avulla kehitettiin hoitajien valmiutta käsitellä vaikeaksi koettua aihetta. Ylä-Savon SOTE kuntayhtymän tilauksesta työstettiin opas hoitotahdon puheeksi ottamisesta. Opas sijoittui ajallisesti ennen uutta hoitotahdon esille tuomisen kampanjaa.
Opas toteutettiin toiminnallisena opinnäytetyönä. Opinnäytetyön raporttiin koottiin näyttöön perustuvaan tietoon pohjautuva kirjallisuuskatsaus, jossa hyödynnettiin kirjallisuutta ja verkkoaineistoa. Aihe rajattiin käsittelemään kuolevan potilaan hoitoon liittyviä keskeisiä käsitteitä sekä hoitotahtoprosessin eri vaiheita, painottaen vuorovaikutusta ja eettistä pohdintaa.
Opas koottiin sähköiseen muotoon, kokoon A5, työn tilaajan käytettäväksi kaikissa Ylä-Savon SOTE kuntayhtymän terveydenhuollon toimipisteissä. Opas tehtiin käytännönläheiseksi ja se soveltuu moniammatillisen hoitohenkilökunnan käyttöön. Opas sisältää kuolevan potilaan hoitoon liittyvät keskeiset käsitteet, hoitotahtoprosessin vaiheet ja konkreettisia esimerkkejä hoitotahdon puheeksi ottamisen tavoista.
Opas kehittää saattohoidon laatua ja yksilöllisyyttä, sekä helpottaa vaikeaksi koetun aiheen puheeksi ottamista. Oppaan avulla työntilaajamme, Ylä-Savon SOTE kuntayhtymä, saa myös päivitetyt ohjeet hoitotahdon laatimiseen ja kirjaamiseen. On tärkeää, että potilaan tahto selvitetään ajoissa, kun sairaus tai äkillinen tapaturma eivät vielä estä kommunikointia. Hoitotahtokampanja ja hoitotahdon laatimisen esille tuominen oppaan muodossa ovat hyvä muistutus potilaan ja hoitohenkilökunnan vuorovaikutuksen tärkeydestä.
Opas toteutettiin toiminnallisena opinnäytetyönä. Opinnäytetyön raporttiin koottiin näyttöön perustuvaan tietoon pohjautuva kirjallisuuskatsaus, jossa hyödynnettiin kirjallisuutta ja verkkoaineistoa. Aihe rajattiin käsittelemään kuolevan potilaan hoitoon liittyviä keskeisiä käsitteitä sekä hoitotahtoprosessin eri vaiheita, painottaen vuorovaikutusta ja eettistä pohdintaa.
Opas koottiin sähköiseen muotoon, kokoon A5, työn tilaajan käytettäväksi kaikissa Ylä-Savon SOTE kuntayhtymän terveydenhuollon toimipisteissä. Opas tehtiin käytännönläheiseksi ja se soveltuu moniammatillisen hoitohenkilökunnan käyttöön. Opas sisältää kuolevan potilaan hoitoon liittyvät keskeiset käsitteet, hoitotahtoprosessin vaiheet ja konkreettisia esimerkkejä hoitotahdon puheeksi ottamisen tavoista.
Opas kehittää saattohoidon laatua ja yksilöllisyyttä, sekä helpottaa vaikeaksi koetun aiheen puheeksi ottamista. Oppaan avulla työntilaajamme, Ylä-Savon SOTE kuntayhtymä, saa myös päivitetyt ohjeet hoitotahdon laatimiseen ja kirjaamiseen. On tärkeää, että potilaan tahto selvitetään ajoissa, kun sairaus tai äkillinen tapaturma eivät vielä estä kommunikointia. Hoitotahtokampanja ja hoitotahdon laatimisen esille tuominen oppaan muodossa ovat hyvä muistutus potilaan ja hoitohenkilökunnan vuorovaikutuksen tärkeydestä.