TIETOMALLIKOORDINOINTI UUDEKSI PALVELUKONSEPTIKSI
Mannermaa, Juha (2018)
Mannermaa, Juha
Savonia-ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201805087087
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201805087087
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli saada aikaiseksi ohje tietomallikoordinoinnin käyttöön ottamiseksi suunnittelutoimistossa. Opinnäytetyön toimeksiantaja oli Insinööritoimisto Savolainen Oy:n Kajaanin toimisto, joka edelleen tunnetaan Kajaanissa paremmin Suunnittelutoimisto Määttänä. Ohjeen tarkoitus on tutustuttaa suunnittelutoimistoa tietomallikoordinointiin ja palvelumuotoiluun, sekä valmistaa toimistoa tietomallikoordinoinnin käyttöönottoon yrityksessä.
Opinnäytetyöhön koottiin tietoa pääsuunnittelun- ja arkkitehtisuunnittelun tehtäväluetteloista, yleisistä tietomallivaatimuksista, opinnäytetöistä, internetistä, kyselystä ja asiantuntijahaastattelusta. Aluksi tutustuttiin tietomallikoordinointia käsitteleviin opinnäytetöihin ja aiheeseen liittyvään kirjallisuuteen ja internetsivuihin. Seuraavaksi tutkittiin toimiston henkilökunnalle tehtyä kyselyä ja sen tuloksia, sekä tutustuttiin tarkemmin tietomallikoordinointiin liittyviin käytäntöihin. Tämän jälkeen hankittiin tietoa toimistolla käytettävistä ohjelmistoista ja tutustuttiin palvelumuotoiluun. Lopuksi tiedon muruset kasattiin yhteen opinnäytetyöksi.
Lopputuloksena saatiin yritykselle uusi palvelukonsepti ja laadittiin ohje tietomallikoordinoinnista Insinööritoimisto Savolaisen Kajaanin toimiston käyttöön. Tämä ohje mahdollistaa toimiston haluaman uuden palvelukonseptin käyttöön oton. Lopputulosta voidaan käyttää jatkossa yrityksessä tietomallikoordinoinnin apuvälineenä ja kehitettyä palvelukonseptia voidaan hyödyntää yrityksen liiketoiminnan kasvattamisessa.
Opinnäytetyöhön koottiin tietoa pääsuunnittelun- ja arkkitehtisuunnittelun tehtäväluetteloista, yleisistä tietomallivaatimuksista, opinnäytetöistä, internetistä, kyselystä ja asiantuntijahaastattelusta. Aluksi tutustuttiin tietomallikoordinointia käsitteleviin opinnäytetöihin ja aiheeseen liittyvään kirjallisuuteen ja internetsivuihin. Seuraavaksi tutkittiin toimiston henkilökunnalle tehtyä kyselyä ja sen tuloksia, sekä tutustuttiin tarkemmin tietomallikoordinointiin liittyviin käytäntöihin. Tämän jälkeen hankittiin tietoa toimistolla käytettävistä ohjelmistoista ja tutustuttiin palvelumuotoiluun. Lopuksi tiedon muruset kasattiin yhteen opinnäytetyöksi.
Lopputuloksena saatiin yritykselle uusi palvelukonsepti ja laadittiin ohje tietomallikoordinoinnista Insinööritoimisto Savolaisen Kajaanin toimiston käyttöön. Tämä ohje mahdollistaa toimiston haluaman uuden palvelukonseptin käyttöön oton. Lopputulosta voidaan käyttää jatkossa yrityksessä tietomallikoordinoinnin apuvälineenä ja kehitettyä palvelukonseptia voidaan hyödyntää yrityksen liiketoiminnan kasvattamisessa.