Käyttögrafiikan markkinoinnin haasteet
Lehto, Tommi (2018)
Lehto, Tommi
Satakunnan ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201805076930
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201805076930
Tiivistelmä
Toiminnallisessa opinnäytetyössä tutkin tekemäni käyttögrafiikan markkinoinnin haasteita. Teoriaosuudessa tutkin käyttögrafiikan ja etenkin taide- ja sisustusjulisteiden markkinointia, sekä taitelijan henkilöbrändäystä. Mitkä ovat markkinointikanavat ja keinot, joilla taidejulistetta kannattaa eniten markkinoida? Selvitin, mitä suomalaiset miettivät taiteesta ja mitkä ovat uusimmat julistetrendit. Selvitin, miten markkinoida onnistunut taidejuliste myyväksi tuotteeksi, sekä tietoa eri markkinointikanavien vahvuuksista. Perehdyin onnistuneeseen henkilöbrändäykseen ja siihen, miten taitelija alkaa saada nimeä.
Toiminnallisessa osassa kerron kahden Pori-aiheisen taidejulisteen myyntiin saattamisesta aina suunnitteluvaiheesta lähtien. Hyödynsin teoriaosuudessa läpikäymiäni aiheita ja tuloksia. Tutustuin aihetta käsittelevään kirjallisuuteen monipuolisesti. Opinnäytetyön teon aikana perehdyin syvällisesti aiheeseen ja opin paljon uutta, vaikka aina taide on ollut tiukassa seurannassa.
Opin paljon käyttögrafiikan markkinoinnista ja henkilöbrändäyksestä, joka on todella iso osa taitelijan menestykseen vaikuttavista tekijöistä puhuttaessa. Hyvänä esimerkkinä oppimastani on asiakkaan näkökulman ymmärtäminen ja sitä kautta sen hyödyntäminen. Asiakas ei tiedä julisteen nähdessään sen tekemiseen liittyviä prosesseja. Julisteen nähdessään asiakas on vain havaintojen ja päättelyn varassa, eli on hyvin tärkeää esitellä julisteiden tekovaiheita ja tarinaa osana markkinointia. Huomasin tämän käytännössä, kun sain sosiaalisessa mediassa kysymyksen siitä, onko taidejulisteeni tehty tietokoneella. Vastasin sen olevan piirretty pelkin pistein 0.3mm kokoista jälkeä tekevällä tussilla A3 paperille ja piirtämisen kestäneen kuukauden, tehden teosta lähes joka ilta. Kerroin, että teetätin taidejulisteita teoksesta myyntiin. Tämän jälkeen kommentoija kehui paljon ja suhtautuminen oli yllättynyt sekä arvostava. Tätä kautta ymmärsin markkinoinnin oikeanlaisuuden tärkeyden. Perehdyin asiaan kirjallisuudesta oman havaintoni jälkeen ja kerron tästä teoriaosuudessa. Olenkin tämän episodin jälkeen keskittynyt paljon työvaiheista kertomiseen niin sosiaalisessamediassa, kuin esittäessäni teoksia eri yhteyksissä.
Kehitysideaksi tulevaisuuteen keksin videoinnin. Aion videoida koko pisteteosprosessin, jotta someseuraajat näkevät teoksen valmistumisen nopeutetulla videolla piste pisteeltä ja silloin tekniikan hienous ymmäretään parhaiten.
Toiminnallisessa osassa kerron kahden Pori-aiheisen taidejulisteen myyntiin saattamisesta aina suunnitteluvaiheesta lähtien. Hyödynsin teoriaosuudessa läpikäymiäni aiheita ja tuloksia. Tutustuin aihetta käsittelevään kirjallisuuteen monipuolisesti. Opinnäytetyön teon aikana perehdyin syvällisesti aiheeseen ja opin paljon uutta, vaikka aina taide on ollut tiukassa seurannassa.
Opin paljon käyttögrafiikan markkinoinnista ja henkilöbrändäyksestä, joka on todella iso osa taitelijan menestykseen vaikuttavista tekijöistä puhuttaessa. Hyvänä esimerkkinä oppimastani on asiakkaan näkökulman ymmärtäminen ja sitä kautta sen hyödyntäminen. Asiakas ei tiedä julisteen nähdessään sen tekemiseen liittyviä prosesseja. Julisteen nähdessään asiakas on vain havaintojen ja päättelyn varassa, eli on hyvin tärkeää esitellä julisteiden tekovaiheita ja tarinaa osana markkinointia. Huomasin tämän käytännössä, kun sain sosiaalisessa mediassa kysymyksen siitä, onko taidejulisteeni tehty tietokoneella. Vastasin sen olevan piirretty pelkin pistein 0.3mm kokoista jälkeä tekevällä tussilla A3 paperille ja piirtämisen kestäneen kuukauden, tehden teosta lähes joka ilta. Kerroin, että teetätin taidejulisteita teoksesta myyntiin. Tämän jälkeen kommentoija kehui paljon ja suhtautuminen oli yllättynyt sekä arvostava. Tätä kautta ymmärsin markkinoinnin oikeanlaisuuden tärkeyden. Perehdyin asiaan kirjallisuudesta oman havaintoni jälkeen ja kerron tästä teoriaosuudessa. Olenkin tämän episodin jälkeen keskittynyt paljon työvaiheista kertomiseen niin sosiaalisessamediassa, kuin esittäessäni teoksia eri yhteyksissä.
Kehitysideaksi tulevaisuuteen keksin videoinnin. Aion videoida koko pisteteosprosessin, jotta someseuraajat näkevät teoksen valmistumisen nopeutetulla videolla piste pisteeltä ja silloin tekniikan hienous ymmäretään parhaiten.