Piirrosanimaation toteuttaminen osana lastenelokuvaa : Case Supermarsu
Mattila, Tero (2018)
Mattila, Tero
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201805076795
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201805076795
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä esitellään kokoillan elokuvaa varten toteutettavien piirrosanimaatioiden valmistusprosessia. Opinnäytetyön teoriaosuudessa esitellään lyhyesti piirrosanimaation historiaa ja keskeisiä periaatteita. Työn painopiste on kuitenkin oman työprosessin reflektoinnissa.
Toiminnallisessa osiossa valmistetaan piirrosanimaatioita Yellow Film & TV:n tuottamaan, tammikuussa 2018 ensi-iltaan tulleeseen Supermarsu-lastenelokuvaan. Työn tilaaja halusi piirrosanimaatioiden näyttävän 11-vuotiaan tytön piirtämiltä, ja ne liitetään tuon elokuvassa esiintyvän tytön, Emilian, päiväkirjan sivujen pintaan jälkikäsittelyprosessin aikana. Elokuvassa yhdistetään tietokoneella piirrettyä materiaalia elokuvakameralla kuvattuun materiaaliin. Piirroshahmot muuttuvat katsojien silmien edessä eläviksi Emilian päiväkirjan sivuilla.
Opinnäytetyön tekijä toimi projektissa piirrosanimaatio-osuuksien animaattorina ja hahmosuunnittelijana. Piirrosanimaatioiden ohjauksesta vastasi 2D-animaatioiden ohjaaja, Zero Tuonela.
Animointiprojekti tuotti joitakin oivalluksia, joista voi olla apua vastaavien projektien parissa työskenteleville. Tehokkainta työskentely olisi, jos työskentely tapahtuisi samoissa työtiloissa, sillä sähköposti on kankea ja epätarkka kommunikointiväline. Elokuvan ohjaajan ja käsikirjoittajan kanssa olisi hyvä tavata ennen prosessia, vaikka se tuntuisi ajan haaskaukselta. Varsinkin tässä Supermarsu-projektissa se olisi ollut tärkeää, koska animaatioilla oli tarkoitus kuvata päähenkilön sisäistä ajatusmaailmaa.
Toiminnallisessa osiossa valmistetaan piirrosanimaatioita Yellow Film & TV:n tuottamaan, tammikuussa 2018 ensi-iltaan tulleeseen Supermarsu-lastenelokuvaan. Työn tilaaja halusi piirrosanimaatioiden näyttävän 11-vuotiaan tytön piirtämiltä, ja ne liitetään tuon elokuvassa esiintyvän tytön, Emilian, päiväkirjan sivujen pintaan jälkikäsittelyprosessin aikana. Elokuvassa yhdistetään tietokoneella piirrettyä materiaalia elokuvakameralla kuvattuun materiaaliin. Piirroshahmot muuttuvat katsojien silmien edessä eläviksi Emilian päiväkirjan sivuilla.
Opinnäytetyön tekijä toimi projektissa piirrosanimaatio-osuuksien animaattorina ja hahmosuunnittelijana. Piirrosanimaatioiden ohjauksesta vastasi 2D-animaatioiden ohjaaja, Zero Tuonela.
Animointiprojekti tuotti joitakin oivalluksia, joista voi olla apua vastaavien projektien parissa työskenteleville. Tehokkainta työskentely olisi, jos työskentely tapahtuisi samoissa työtiloissa, sillä sähköposti on kankea ja epätarkka kommunikointiväline. Elokuvan ohjaajan ja käsikirjoittajan kanssa olisi hyvä tavata ennen prosessia, vaikka se tuntuisi ajan haaskaukselta. Varsinkin tässä Supermarsu-projektissa se olisi ollut tärkeää, koska animaatioilla oli tarkoitus kuvata päähenkilön sisäistä ajatusmaailmaa.