Kiusaamisen ehkäisy ja sosiaaliset taidot : Oppitunti 8.-luokkalaisille
Bechqito, Saara (2018)
Bechqito, Saara
Vaasan ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201805097317
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201805097317
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli pitää erään Pohjanmaan yläkoulun 8.-luokkalaisille nuorten sosiaalisia taitoja kehittävä oppitunti. Tämä oppitunti pidettiin kahdelle eri luokalle ja siellä käytiin läpi sosiaalisten taitojen kannalta tärkeitä taitoja. Opinnäytetyön tarkoituksena oli myös käyttää asiantuntijahaastattelua vahvistamaan koulussa näkyvän kiusaamisen ja sosiaalisten taitojen puutteellisuuden yhteyttä käytännössä. Asiantuntijahaastattelu toimi myös työkaluna opetettavien asioiden tarpeen arvioimisessa. Opinnäytetyön tavoitteena oli saada nuoret ymmärtämään, kuinka käyttäydytään normien ja hyvien käytöstapojen mukaisesti. Sosiaalisia taitoja opettamalla pyrittiin opinnäytetyön toiseen tavoitteeseen eli koulukiusaamisen vähentämiseen.
Opinnäytetyön teoreettinen viitekehys koostui nuoruuden kehitystehtävistä, sosiaalisista taidoista, kiusaamisesta ja opettamisesta. Näistä aihealueista haettiin tietoa suomeksi ja englanniksi erilaisista luotettavista lähteistä, kuten Cinahl, Pubmed, JBI ja Medic -tietokannoista sekä Google Scholar -hakukoneesta. Luotettavaa tietoa etsittiin tiedekirjallisuuden ja lakien lisäksi myös muun muassa Mannerheimin lastensuojeluliiton, Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen sekä Väestöliiton nettisivuilta.
Asiantuntijahaastattelu tehtiin puolistrukturoidulla teemahaastattelulla, jossa oli neljä teemaa. Näitä teemoja olivat kiusaamisen ilmeneminen, kiusaamisen vähentäminen, sosiaalisten taitojen puutteet sekä sosiaalisesti taitava nuori. Asiantuntijahaastattelusta saatu aineisto analysoitiin induktiivisella sisällönanalyysillä. Opinnäytetyön toiminnallinen osuus eli oppitunti piti sisällään asiantuntijahaastattelun avulla esiin nousseita sosiaalisia taitoja, joissa oli huomattu käytännössä puutteita. Näitä sosiaalisia taitoja olivat kunnioitus, tilannetaju, itsevarmuus, luottamus, kohteliaisuus ja empatiakyky. Oppitunnista pyrittiin tekemään nuorille mielekäs, joten siihen sisällytettiin keskustelevaa luennointia, video, kuvia sekä käytännön harjoitteita.
Opinnäytetyön teoreettinen viitekehys koostui nuoruuden kehitystehtävistä, sosiaalisista taidoista, kiusaamisesta ja opettamisesta. Näistä aihealueista haettiin tietoa suomeksi ja englanniksi erilaisista luotettavista lähteistä, kuten Cinahl, Pubmed, JBI ja Medic -tietokannoista sekä Google Scholar -hakukoneesta. Luotettavaa tietoa etsittiin tiedekirjallisuuden ja lakien lisäksi myös muun muassa Mannerheimin lastensuojeluliiton, Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen sekä Väestöliiton nettisivuilta.
Asiantuntijahaastattelu tehtiin puolistrukturoidulla teemahaastattelulla, jossa oli neljä teemaa. Näitä teemoja olivat kiusaamisen ilmeneminen, kiusaamisen vähentäminen, sosiaalisten taitojen puutteet sekä sosiaalisesti taitava nuori. Asiantuntijahaastattelusta saatu aineisto analysoitiin induktiivisella sisällönanalyysillä. Opinnäytetyön toiminnallinen osuus eli oppitunti piti sisällään asiantuntijahaastattelun avulla esiin nousseita sosiaalisia taitoja, joissa oli huomattu käytännössä puutteita. Näitä sosiaalisia taitoja olivat kunnioitus, tilannetaju, itsevarmuus, luottamus, kohteliaisuus ja empatiakyky. Oppitunnista pyrittiin tekemään nuorille mielekäs, joten siihen sisällytettiin keskustelevaa luennointia, video, kuvia sekä käytännön harjoitteita.