Toiminnan kehittäminen laatua parantamalla : Case Morehouse
Turunen, Petri (2018)
Turunen, Petri
Savonia-ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201805097390
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201805097390
Tiivistelmä
Toiminnan kehittäminen on nykyaikaisiin laatujärjestelmiin yleisesti sisällytetty asia, joka tulee ottaa huomioon jokaisessa kehityshaluisessa yrityksessä ja yhteisössä. Toiminnan kehittämisen tarve on kasvanut viime vuosina ja yritysten tueksi on perustettu monia konsulttiyrityksiä. Jatkuva globaali kasvu on ajanut yritykset siihen pisteeseen, että kehittämistoimia on tehtävä, jotta yrityksen toiminta pysyy kannattavana. Toiminnan kehittämistä voi tehdä pienin askelin tai yksittäisinä kehitysloikkina. Usein molempien yhdistäminen antaa parhaan tuloksen. Tämän työn kohdeyritys Morehouse Oy on hakenut kannattavuutta ja kasvua asiakkaan tarpeeseen perustuvilla tuotteilla. Teknologinen kehitys maailmalla on kuitenkin ollut koko ajan potentiaalisessa kasvussa, joten asiakastarpeetkin ovat kehittyneet. Morehouse haluaakin tarjota jatkossa asiakkailleen teknologisesti pitkälle vietyjä asiakastarpeen täyttäviä tuotteita, joitten valmistusaika on suhteellisen lyhyt.
Työ toteutettiin kvalitatiivisen tapaustutkimuksen keinoin. Se aloitettiin etsimällä keinoja ja toimintamalleja teoriatiedon avulla Morehouse Oy:n projektoiman kehitysloikan, MORE 2.0:n saavuttamiseksi. Itse konkreettiseen työhön sisältyi laaja kirjo erilaisia kehittämistoimenpiteitä, jotka haluttiin tehdä kaikki kerralla. Kehittämistoimien vastuut jaettiin yrityksen toimihenkilöiden kesken. Työ kertoo laatujärjestelmän auditointiin tähtäävästä toiminnasta, tuotetiedonhallintaohjelmiston integroimisesta yrityksen tietojärjestelmään sekä uuden tuotteen suunnitteluun sisältyvistä karikoista mutta myös onnistumisista. Työtä tehtiin pienryhmissä ja asiat käsiteltiin useita kertoja viikossa järjestetyissä palavereissa. Työtä ohjasivat pakolliset aikarajat, kuten uuden tuotteen esittelytilaisuus sekä laatujärjestelmän auditoimisajankohta. Työtä varten kirjattiin ylös asioita kahdenkeskisistä keskusteluista, pienryhmäkeskusteluista ja palavereista. Palavereissa kirjoitettiin kokouspöytäkirjoja ja keskusteluissa kirjattiin asiat ylös omiin muistiinpanoihin.
Työn tuloksina olivat toiminnan kehittämiseen liittyvä kirjallinen teoriaosuus, joka painottuu Lean managementiin, jatkuvaan parantamiseen sekä itsensä johtamiseen, sekä konkreettisiin kehittämisen tavoitteina olleisiin tuloksiin. Tuloksia olivat uusi tuote, laatujärjestelmän auditointi, tuotetiedonhallintajärjestelmän käyttöönotto, projektiprosessin kehittäminen, ja ongelmanratkaisumenetelmien käytön vakiointi. Tuloksiin liittyivät myös mittaristojen luonti, tuotannon layoutin kehitys, materiaalin virtauttaminen sekä organisaation kehitys.
Työ toteutettiin kvalitatiivisen tapaustutkimuksen keinoin. Se aloitettiin etsimällä keinoja ja toimintamalleja teoriatiedon avulla Morehouse Oy:n projektoiman kehitysloikan, MORE 2.0:n saavuttamiseksi. Itse konkreettiseen työhön sisältyi laaja kirjo erilaisia kehittämistoimenpiteitä, jotka haluttiin tehdä kaikki kerralla. Kehittämistoimien vastuut jaettiin yrityksen toimihenkilöiden kesken. Työ kertoo laatujärjestelmän auditointiin tähtäävästä toiminnasta, tuotetiedonhallintaohjelmiston integroimisesta yrityksen tietojärjestelmään sekä uuden tuotteen suunnitteluun sisältyvistä karikoista mutta myös onnistumisista. Työtä tehtiin pienryhmissä ja asiat käsiteltiin useita kertoja viikossa järjestetyissä palavereissa. Työtä ohjasivat pakolliset aikarajat, kuten uuden tuotteen esittelytilaisuus sekä laatujärjestelmän auditoimisajankohta. Työtä varten kirjattiin ylös asioita kahdenkeskisistä keskusteluista, pienryhmäkeskusteluista ja palavereista. Palavereissa kirjoitettiin kokouspöytäkirjoja ja keskusteluissa kirjattiin asiat ylös omiin muistiinpanoihin.
Työn tuloksina olivat toiminnan kehittämiseen liittyvä kirjallinen teoriaosuus, joka painottuu Lean managementiin, jatkuvaan parantamiseen sekä itsensä johtamiseen, sekä konkreettisiin kehittämisen tavoitteina olleisiin tuloksiin. Tuloksia olivat uusi tuote, laatujärjestelmän auditointi, tuotetiedonhallintajärjestelmän käyttöönotto, projektiprosessin kehittäminen, ja ongelmanratkaisumenetelmien käytön vakiointi. Tuloksiin liittyivät myös mittaristojen luonti, tuotannon layoutin kehitys, materiaalin virtauttaminen sekä organisaation kehitys.