Kuinka ohjaan eri-ikäisiä potilaita? : Opas ammattilaiselle.
Kumpulainen, Niina; Purdy, Heidi (2018)
Kumpulainen, Niina
Purdy, Heidi
Savonia-ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201805076840
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201805076840
Tiivistelmä
Potilasohjaus on yksi keskeinen osa terveydenhuollon ammattilaisten työtä ja ohjaamalla potilaita riittävän hyvin voidaan vaikuttaa potilaan hoitoon sitoutumiseen ja kokonaishoidon onnistumiseen. Onnistuneella potilasohjauksella potilasta voidaan tukea niin, että hän kykenee osallistumaan oman hoitonsa suunnitteluun ja toteutukseen sekä ottamaan vastuuta itsensä hoitamisesta. Ohjaustilanteessa hoitajan ja potilaan välille tulisi syntyä tasa-arvoinen ja luottamuksellinen hoitosuhde, jossa hoitaja toimii potilaan tukena ja turvana ilman auktoriteettiasemaa. Hyvässä hoitosuhteessa potilaalla on mahdollisuus toimia aktiivisena osallistujana. Onnistuneen potilasohjauksen toteutumiseksi hoitajan tulee huomioida potilaan yksilöllinen elämäntilanne ja taustatekijät. Yksi merkittävimmistä ohjaukseen vaikuttavista tekijöistä on potilaan ikä. Se vaikuttaa siihen, miten potilasta tulee lähestyä ja millaista ohjausta potilas tarvitsee sitoutuakseen hoitoonsa. Vaikka potilasohjauksen merkitys on tiedostettu jo vuosien ajan, potilaat kokevat saamansa ohjauksen olevan puutteellista. Samanaikaisesti hoitajat kaipaavat lisää koulutusta ja ohjausmateriaalia potilasohjauksen tueksi.
Opinnäytetyö tehtiin kehittämistyönä yhteistyössä Kuopion yliopistollisen sairaalan (KYS) kanssa. Kehittämistyön tarkoituksena oli suunnitella ja luoda olemassa olevan tutkimustiedon pohjalta sähköinen opas eri-ikäisten potilaiden ohjaamisesta KYSin henkilökunnan käyttöön. Tavoitteena oli lisätä henkilökunnan tietoutta ja ymmärrystä siitä, kuinka ikä tulisi huomioida potilasohjauksessa. Opas tulee toimimaan henkilökunnan työn tukena potilasohjaustilanteissa sekä apuna uuden työntekijän perehdyttämisessä. Opas on tiivis ja selkeä sekä helppolukuinen, jotta sitä voisi käyttää monipuolisesti eri tilanteissa. Visuaalisesti houkuttelevalla ulkoasulla pyrittiin tekemään oppaasta hou-kutteleva ja mielenkiintoa herättävä. Kokonaisuudessaan opas on laadittu niin, että sitä on helppoa muokata ja päi-vittää tarpeen mukaan.
Oppaassa nostettiin lähempään tarkasteluun kolme ikäryhmää; lapset, nuoret ja iäkkäät. Näiden ikäryhmien ohjaa-misen erityispiirteitä käsiteltiin järjestelmällisesti tiedollisen, emotionaalisen ja konkreettisen tuen näkökulmista. Jokaisesta ikäryhmästä nostettiin esille ne seikat, jotka eniten vaikuttavat potilasohjauksen toteuttamiseen. Kehittämistyön tietopohjan keräämiseen käytettiin potilasohjaukseen ja ikään liittyvää näyttöön perustuvaa kirjallisuutta sekä uusinta tutkimustietoa.
Opinnäytetyö tehtiin kehittämistyönä yhteistyössä Kuopion yliopistollisen sairaalan (KYS) kanssa. Kehittämistyön tarkoituksena oli suunnitella ja luoda olemassa olevan tutkimustiedon pohjalta sähköinen opas eri-ikäisten potilaiden ohjaamisesta KYSin henkilökunnan käyttöön. Tavoitteena oli lisätä henkilökunnan tietoutta ja ymmärrystä siitä, kuinka ikä tulisi huomioida potilasohjauksessa. Opas tulee toimimaan henkilökunnan työn tukena potilasohjaustilanteissa sekä apuna uuden työntekijän perehdyttämisessä. Opas on tiivis ja selkeä sekä helppolukuinen, jotta sitä voisi käyttää monipuolisesti eri tilanteissa. Visuaalisesti houkuttelevalla ulkoasulla pyrittiin tekemään oppaasta hou-kutteleva ja mielenkiintoa herättävä. Kokonaisuudessaan opas on laadittu niin, että sitä on helppoa muokata ja päi-vittää tarpeen mukaan.
Oppaassa nostettiin lähempään tarkasteluun kolme ikäryhmää; lapset, nuoret ja iäkkäät. Näiden ikäryhmien ohjaa-misen erityispiirteitä käsiteltiin järjestelmällisesti tiedollisen, emotionaalisen ja konkreettisen tuen näkökulmista. Jokaisesta ikäryhmästä nostettiin esille ne seikat, jotka eniten vaikuttavat potilasohjauksen toteuttamiseen. Kehittämistyön tietopohjan keräämiseen käytettiin potilasohjaukseen ja ikään liittyvää näyttöön perustuvaa kirjallisuutta sekä uusinta tutkimustietoa.