Sulautuva oppiminen koreografisessa työskentelyssä
Färm, Jennina (2018)
Färm, Jennina
Oulun ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201805107541
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201805107541
Tiivistelmä
Opinnäytetyössäni tutkin sulautuvaa oppimista koreografisessa prosessissa. Opinnäytetyöhöni liittyen tein pedagogisen projektin, jossa loin koreografian yhdessä tanssijoiden kanssa. Ryhmäni koostui kahdeksasta tanssijasta, jotka sijoittuivat eri kaupunkeihin. Neljä heistä asui Helsingissä, kaksi Tampereella ja kaksi Turussa. Koreografiasta luotiin video nimeltä Journey, joka tehtiin Leif Vollebekin kappaleeseen Elegy.
Halusin selvittää, onko sulautuvasta oppimisesta ratkaisua paritanssin kentällä näkyvään tarpeeseen luoda ja harjoittaa koreografiaa ryhmälle, jonka jäsenet asuvat eri paikkakunnilla.
Tutkimukseni oli laadullinen tutkimus ja metodini etnografinen. Aineistona ovat videotallenteet kuvauspäivältä ja harjoituksista, omat kirjalliset muistiinpanoni, harjoitusaikataulu ja -suunnitelma ja ryhmän kommentit sekä haastattelut harjoituksiin ja projektiin liittyen. Tietoperustana kerron sulautuvasta oppimisesta sekä koreografisesta prosessista ja kompositiosta.
Projektin päätteeksi oli selvää, että sulautuva oppiminen on osa ratkaisua paritanssin kentän tarpeeseen. Sulautuva oppiminen antaa joustavuutta työskentelyyn sekä mahdollisuuksia luoda tanssia paikkakunnasta riippumatta mahdollistaen työskentelyn erilaisilla kokoonpanoilla.
Sulautuvan oppimisen käyttöä on tarkoitus jatkaa ja jalostaa taitojani siinä eteenpäin. Kehityskohteita tässä ovat erityisesti aikatauluttaminen, tanssijoiden motivoiminen ja etäläsnäolotaitojen kehittäminen.
Halusin selvittää, onko sulautuvasta oppimisesta ratkaisua paritanssin kentällä näkyvään tarpeeseen luoda ja harjoittaa koreografiaa ryhmälle, jonka jäsenet asuvat eri paikkakunnilla.
Tutkimukseni oli laadullinen tutkimus ja metodini etnografinen. Aineistona ovat videotallenteet kuvauspäivältä ja harjoituksista, omat kirjalliset muistiinpanoni, harjoitusaikataulu ja -suunnitelma ja ryhmän kommentit sekä haastattelut harjoituksiin ja projektiin liittyen. Tietoperustana kerron sulautuvasta oppimisesta sekä koreografisesta prosessista ja kompositiosta.
Projektin päätteeksi oli selvää, että sulautuva oppiminen on osa ratkaisua paritanssin kentän tarpeeseen. Sulautuva oppiminen antaa joustavuutta työskentelyyn sekä mahdollisuuksia luoda tanssia paikkakunnasta riippumatta mahdollistaen työskentelyn erilaisilla kokoonpanoilla.
Sulautuvan oppimisen käyttöä on tarkoitus jatkaa ja jalostaa taitojani siinä eteenpäin. Kehityskohteita tässä ovat erityisesti aikatauluttaminen, tanssijoiden motivoiminen ja etäläsnäolotaitojen kehittäminen.