Suuhygienistiopiskelijan hyvinvointi Metropolia Ammattikorkeakoulun suunhoidon opetusklinikalla : palautteenanto- ja arviointilomake osana hyvinvoinnin edistämistä
Kornevits, Kiira (2018)
Kornevits, Kiira
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201805137855
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201805137855
Tiivistelmä
Metropolia Ammattikorkeakoulun suunhoidon opetusklinikalla työ- ja opiskeluhyvinvointiin vaikuttaa muun muassa opettajien ja opiskelijoiden välinen vuorovaikutus sekä palautteenanto- ja arviointikäytäntö. Palautteen ja arvioinnin saaminen on opiskelijan oikeus, ja sen vaikutuksesta hyvinvointiin on hyvää näyttöä. Palautetta saavat henkilöt kokevat, että heitä arvostetaan ja he ovat motivoituneempia parantamaan suoritustaan. Lisäksi palautteen saaminen vaikuttaa positiivisesti ammatilliseen kehittymiseen. Opinnäytetyön tarkoituksena oli tuottaa palautteenanto- ja arviointilomake välitöntä palautteenantoa varten opiskeluhyvinvoinnin edistämiseksi suunhoidon opetusklinikalla.
Tämän toiminnallisen opinnäytetyön lähtökohdaksi valittiin tutkimuksellinen kehittämistyö. Tiedonhakua opinnäytetyötä varten ohjasi Kristiina Kuntun ja työterveyslaitoksen yhteistyön tuloksena syntynyt opiskelukykymalli yhdessä työelämän hyvinvointiin vaikuttavien hyvin tunnettujen ja tutkittujen tekijöiden kanssa. Tietoperustana käytettiin suomen- ja englanninkielisiä tieteellisiä artikkeleita, kirjoja sekä väitöstutkimuksia.
Kunttu on tutkinut yliopisto- ja ammattikorkeakouluopiskelijoiden hyvinvointia useamman vuoden ajan. Hänen mukaansa opiskelu on opiskelijoiden työtä, johon vaikuttavat lähes samat asiat, jotka vaikuttavat työelämässä koettuun hyvinvointiin. Työelämän hyvinvointia koskevia tutkimuksia on tehty paljon, mutta ammattikorkeakouluopiskelijoiden hyvinvointia on tutkittu toistaiseksi vähemmän. Tämän vuoksi opinnäytetyön tietoperusta koostuu pitkälti työelämää koskevista tutkimuksista ja artikkeleista sekä painetuista teoksista.
Opinnäytetyöhön etsityn teoriatiedon pohjalta sekä suuhygienistiopiskelijoiden osaamisen arvioinnin kriteereiden ja opintojakson tavoitteiden avulla laadittiin selkeä, kattava ja nopeasti täytettävä lomake suunhoidon opetusklinikalle opettajien ja opiskelijoiden käyttöön. Lomakkeen avulla on tarkoitus helpottaa välitöntä palautteenantoa ja arviointia ja sitä kautta parantaa vuorovaikutusta sekä opiskeluhyvinvointia ja ilmapiiriä Metropolia Ammattikorkeakoulun suunhoidon opetusklinikalla.
Tämän toiminnallisen opinnäytetyön lähtökohdaksi valittiin tutkimuksellinen kehittämistyö. Tiedonhakua opinnäytetyötä varten ohjasi Kristiina Kuntun ja työterveyslaitoksen yhteistyön tuloksena syntynyt opiskelukykymalli yhdessä työelämän hyvinvointiin vaikuttavien hyvin tunnettujen ja tutkittujen tekijöiden kanssa. Tietoperustana käytettiin suomen- ja englanninkielisiä tieteellisiä artikkeleita, kirjoja sekä väitöstutkimuksia.
Kunttu on tutkinut yliopisto- ja ammattikorkeakouluopiskelijoiden hyvinvointia useamman vuoden ajan. Hänen mukaansa opiskelu on opiskelijoiden työtä, johon vaikuttavat lähes samat asiat, jotka vaikuttavat työelämässä koettuun hyvinvointiin. Työelämän hyvinvointia koskevia tutkimuksia on tehty paljon, mutta ammattikorkeakouluopiskelijoiden hyvinvointia on tutkittu toistaiseksi vähemmän. Tämän vuoksi opinnäytetyön tietoperusta koostuu pitkälti työelämää koskevista tutkimuksista ja artikkeleista sekä painetuista teoksista.
Opinnäytetyöhön etsityn teoriatiedon pohjalta sekä suuhygienistiopiskelijoiden osaamisen arvioinnin kriteereiden ja opintojakson tavoitteiden avulla laadittiin selkeä, kattava ja nopeasti täytettävä lomake suunhoidon opetusklinikalle opettajien ja opiskelijoiden käyttöön. Lomakkeen avulla on tarkoitus helpottaa välitöntä palautteenantoa ja arviointia ja sitä kautta parantaa vuorovaikutusta sekä opiskeluhyvinvointia ja ilmapiiriä Metropolia Ammattikorkeakoulun suunhoidon opetusklinikalla.