Kirjallisuuskatsaus: keinoja henkilöstön sitouttamiseen
Varhee, Tiina (2018)
Varhee, Tiina
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201805097385
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201805097385
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö tutkii erilaisia keinoja henkilöstön sitouttamiseen yrityksessä. Tutkimusmetodina käytettiin kirjallisuuskatsauksen tyyppistä menetelmää, jossa normaalista kirjallisuuskatsauksesta poiketen aineistohakua tehtiin jatkuvasti. Aineistoa etsittiin johtamisen, viestinnän ja markkinoinnin kokoelmista kahdesta eri kirjastosta. Työn lähtökohtana oli oletus, että yrityksen henkilöstön sitouttamiseen tarvitaan erilaisia keinoja sitoutettavasta asiasta riippuen.
Kirjallisuuskatsauksen aineisto koostuu Aalto–yliopiston ja Metropolian kirjastojen johtamisen, markkinoinnin ja viestinnän kokoelmista. Työ tarkastelee kirjallisuuskatsauksen aineistoa kahdesta erilaisesta näkökulmasta, jotta aineiston määrää voisi karsia. Opinnäyte tutkii sitouttamisen keinoja yrityksen brändiin ja strategiaan. Aineistoon valikoitui yhteensä yli 20 kirjaa, joista lähemmällä tarkastelulla syntyi kirjallisuuskatsauksen tulokset. Opinnäytteessä käytettiin kirjallisuuskatsauksen tyyppistä menetelmää, jossa tiedonhakuprosessi oli lineaarisen sijaan jatkuva.
Kirjallisuuskatsauksen tuloksista selviää, että brändillä ja strategialla on yllättävän paljon samankaltaisuuksia. Yrityksen on tärkeää tietää, miksi se on olemassa ja mihin se on menossa, jotta sitoutuminen yritykseen onnistuu. Strategia kuvailee yleensä näitä, ja brändi hyödyntää usein strategiaa. Henkilöstö sitoututetaan yritykseen dialogilla, osallistamisella ja luomalla luottamusta.
Nykyisessä tietoyhteiskunnassa työn luonne ja työtehtävät muuttuvat nopeasti. Koska työn luonnetta tulevaisuudessa ei voida ennustaa, on järkevämpää sitouttaa henkilö yritykseen työtehtävien sijaan. Aihe on ajankohtainen, koska työelämän kehittäminen Euroopan parhaaksi on työ- ja elinkeinoministeriön tavoite vuodelle 2020. Tutkimusten mukaan vahva yrityskulttuuri kasvattaa henkilöstön sitoutumista ja heidän motivaatiotaan työskennellä. Lisäksi ihmisen motivaatiotutkimuksen kehityttyä ja työn luonteen muututtua manuaalisesta tietotyöksi, on saatu selville, että työskentelyn motivoinniksi ei enää riitä rahallinen palkkio.
Kirjallisuuskatsauksen aineisto koostuu Aalto–yliopiston ja Metropolian kirjastojen johtamisen, markkinoinnin ja viestinnän kokoelmista. Työ tarkastelee kirjallisuuskatsauksen aineistoa kahdesta erilaisesta näkökulmasta, jotta aineiston määrää voisi karsia. Opinnäyte tutkii sitouttamisen keinoja yrityksen brändiin ja strategiaan. Aineistoon valikoitui yhteensä yli 20 kirjaa, joista lähemmällä tarkastelulla syntyi kirjallisuuskatsauksen tulokset. Opinnäytteessä käytettiin kirjallisuuskatsauksen tyyppistä menetelmää, jossa tiedonhakuprosessi oli lineaarisen sijaan jatkuva.
Kirjallisuuskatsauksen tuloksista selviää, että brändillä ja strategialla on yllättävän paljon samankaltaisuuksia. Yrityksen on tärkeää tietää, miksi se on olemassa ja mihin se on menossa, jotta sitoutuminen yritykseen onnistuu. Strategia kuvailee yleensä näitä, ja brändi hyödyntää usein strategiaa. Henkilöstö sitoututetaan yritykseen dialogilla, osallistamisella ja luomalla luottamusta.
Nykyisessä tietoyhteiskunnassa työn luonne ja työtehtävät muuttuvat nopeasti. Koska työn luonnetta tulevaisuudessa ei voida ennustaa, on järkevämpää sitouttaa henkilö yritykseen työtehtävien sijaan. Aihe on ajankohtainen, koska työelämän kehittäminen Euroopan parhaaksi on työ- ja elinkeinoministeriön tavoite vuodelle 2020. Tutkimusten mukaan vahva yrityskulttuuri kasvattaa henkilöstön sitoutumista ja heidän motivaatiotaan työskennellä. Lisäksi ihmisen motivaatiotutkimuksen kehityttyä ja työn luonteen muututtua manuaalisesta tietotyöksi, on saatu selville, että työskentelyn motivoinniksi ei enää riitä rahallinen palkkio.