Tietojärjestelmien hyödyntäminen katualueiden kunnossapidon tarkkailussa ja laadunvalvonnassa
Salo, Heidi (2018)
Salo, Heidi
Oulun ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201805127793
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201805127793
Tiivistelmä
Oulun teknisessä liikelaitoksessa aloitettiin syksyllä 2017 projekti videoraportointipalvelun käytöstä katujen kunnossapidossa. Tarkoituksena oli selvittää palvelun soveltuvuutta työkaluksi katualueiden ylläpidon urakoiden laadunvalvonnan raportointiin, kehittämiseen ja dokumentointiin. Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli verrata nykyisen laadunvalvonnan toimivuutta kokeiltavaan järjestelmään.
Opinnäytetyötä varten haastateltiin Oulun teknisen liikelaitoksen työnjohtajia, jotka kyseistä palvelua käyttivät. Lisäksi työssä käytettiin tietopohjana kokemuksia, joita kertyi työskentelystä Oulun teknisen liikelaitoksen katujen kunnossapidossa. Työssä käsiteltiin myös katujen kunnossapidon laadun ja väylien luokittelun määräytymisperiaatteita.
Opinnäytetyössä havaittiin, että videoraportointipalvelu toimii apuna katualueiden kunnossapidon laadun valvonnassa, sillä sen avulla saatiin kerättyä paljon hyödynnettävää tietoa. Esimerkiksi havainnot korjausta vaativista kohteista voidaan helposti toimittaa eteenpäin joko sähköisessä tai paperisessa muodossa. Palvelun käyttöä suunnitellaan jatkettavan kokeilun loputtua. Työhön saatiin koottua palvelun käytössä esiin tulleita onnistumisia ja epäkohtia, joiden huomioon ottaminen voisi helpottaa palvelun myöhempää käyttöä.
Opinnäytetyötä varten haastateltiin Oulun teknisen liikelaitoksen työnjohtajia, jotka kyseistä palvelua käyttivät. Lisäksi työssä käytettiin tietopohjana kokemuksia, joita kertyi työskentelystä Oulun teknisen liikelaitoksen katujen kunnossapidossa. Työssä käsiteltiin myös katujen kunnossapidon laadun ja väylien luokittelun määräytymisperiaatteita.
Opinnäytetyössä havaittiin, että videoraportointipalvelu toimii apuna katualueiden kunnossapidon laadun valvonnassa, sillä sen avulla saatiin kerättyä paljon hyödynnettävää tietoa. Esimerkiksi havainnot korjausta vaativista kohteista voidaan helposti toimittaa eteenpäin joko sähköisessä tai paperisessa muodossa. Palvelun käyttöä suunnitellaan jatkettavan kokeilun loputtua. Työhön saatiin koottua palvelun käytössä esiin tulleita onnistumisia ja epäkohtia, joiden huomioon ottaminen voisi helpottaa palvelun myöhempää käyttöä.