Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Metropolia Ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Metropolia Ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt
  • Näytä viite

Contextual dependency injection container in third-party game engine

Jokinen, Roni (2018)

 
Avaa tiedosto
Contextual_dependency_injection_container_in_third-party_game_engine.dotx.pdf (733.9Kt)
Lataukset: 


Jokinen, Roni
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2018
Creative Commons License
Creative Commons Attribution 1.0 Suomi
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201805107574
Tiivistelmä
Insinöörityön tarkoitus oli perehtyä kontekstipohjaisen riippuvuusinjektion perusperiaatteisiin ja toteuttaa riippuvuusinjektiosäiliö (Dependency Injection Tool), joka toimii Unity-pelimoottorissa. Kontekstipohjaisen riippuvuusinjektion lisäksi tämän säiliön tarkoitus oli toteuttaa erilaisia kehitystyökaluja ja malli–näkymä–ohjain-arkkitehtuurityyppi, joka auttaa kontestipohjaisen riippuvuusinjektion hyödyntämisessä.

Kehityksen aikana esiintyi suunnitteluongelmia liittyen tyyppivarmuuteen, alustusjärjestykseen ja uusien instanssien luomiseen, ja ne onnistuttiin ratkaisemaan käyttämällä erilaisia valmiita luokkakirjastoja.

Työssä huomattiin että hierarkkinen kontekstipohjainen riippuvuusinjektio mahdollistaa komponenttikokoelmien käytöksen muuttamisen kontekstista riippuen. Malli–näkymä–ohjain-arkkitehtuurityyli loi tiukasti määritellyt laajennettavat rajapinnat, jotka vähentävät kompleksisten olioiden suunnitteluun kuluvaa aikaa. Malli–näkymä–ohjain-arkkitehtuurityylin eri osien väliset suhteet olivat selkeitä ja joustavia, mikä mahdollisti ohjelman suunnittelun aloittamisen komponenttien tietomallin määrittelystä. Ohjain muuttaa mallin tietoja käyttäen tehtäviä, jotka perustuvat komento-suunnittelumalliin, ja näkymä muuttuu mallissa tapahtuvien muutosten mukaisesti.

Insinöörityön yhteydessä ohjelmoitu kontekstipohjainen riippuvuusinjektiosäiliö auttaa ohjelman modularisoimisessa, testattavuudessa ja toteutuksien nopeassa muuttamisessa. Säiliötä voidaan pidemmälle kehitettynä hyödyntää missä tahansa Unity-pelimoottorilla tehdyssä pelissä.
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste