Virtuaalisoitinrakennus : Sample-pohjainen soitinmallinnus Kontakt 5 -ympäristössä
Pitkänen, Kasperi (2018)
Pitkänen, Kasperi
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201805127788
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201805127788
Tiivistelmä
Nykypäivänä monet ammattisäveltäjät, musiikin harrastajat ja keikkamuusikot käyttävät virtuaalisia, tietokoneella käytettäviä instrumentteja soittamiseen ja kappaleiden säveltämiseen. Viimeisten vuosikymmenten aikana soitinmallinnuksen taustalla oleva tekniikka on kehittynyt suurin harppauksin ja sävyero aitojen soitinten ja virtuaalisoitinten välillä on kaventunut. Virtuaalisoitinten ”rakentamisesta” onkin kehittynyt alati kasvava toimiala.
Virtuaali-instrumentteja tehdään ohjelmoimalla ja äänittämällä sampleja eli digitaalisia ääninäytteitä, joita käytetään materiaalina instrumenttien teossa tarkoitukseen kehitetyissä ohjelma-alustoissa. Sample-pohjainen soitinmallinnus toteutetaan pääsääntöisesti softwaresamplereilla, jotka emuloivat samplerien toimintaperiaatteita. Softwaresamplereita käytetään liitännäisinä digitaalisen äänen työasemissa tai itsenäisinä ohjelmina. Kontakt 5 on käytetyin ja markkinoita hallitseva softwaresampleri.
Opinnäytetyön tarkoituksena on perehtyä siihen, miten sample-pohjaisia virtuaalisoittimia tehdään Kontakt 5 -ympäristössä ja mitä asioita on huomioitava autenttiseen lopputulokseen pyrittäessä. Opinnäytetyötä varten rakennettiin virtuaalinen kitara, jotta soitinmallinnuksessa vastaantulevia haasteita ja työvaiheita voitaisiin ymmärtää konkreettisesti.
Työn teoriaosassa käsitellään äänen ja musikaalisen äänen ominaisuuksia, analysoidaan äänimateriaalia ja tarkastellaan erilaisten instrumenttien äänentuoton perusteita. Lisäksi siinä perehdytään samplereiden historiaan ja käsitellään Kontakt 5 -softwaresamplerin perusominaisuuksia. Teoriaosuuden loppuosassa tutkitaan lähemmin virtuaalisoittimen tekoprosessia ja siinä vastaantulevia haasteita.
Opinnäytetyön lopputuloksena havaittiin, kuinka suuri merkitys monipuolisesti ja huolellisesti toteutetulla ohjelmoinnilla ja äänityksillä sekä käyttöliittymän suunnittelulla on toimivan ja aidon virtuaalisoittimen teossa. Opinnäytetyötä varten tehdyn virtuaali-instrumentin rakentaminen osoitti, kuinka aikaa vievää ja tarkkuutta vaativaa soitinten tekeminen käytännössä on. Projektin työvaiheisiin ja suunnitteluun käytetty lyhyt aika sekä rajalliset resurssit määrittelivät ratkaisevasti, minkälainen virtuaali-instrumentista loppujen lopuksi rakentui.
Virtuaali-instrumentteja tehdään ohjelmoimalla ja äänittämällä sampleja eli digitaalisia ääninäytteitä, joita käytetään materiaalina instrumenttien teossa tarkoitukseen kehitetyissä ohjelma-alustoissa. Sample-pohjainen soitinmallinnus toteutetaan pääsääntöisesti softwaresamplereilla, jotka emuloivat samplerien toimintaperiaatteita. Softwaresamplereita käytetään liitännäisinä digitaalisen äänen työasemissa tai itsenäisinä ohjelmina. Kontakt 5 on käytetyin ja markkinoita hallitseva softwaresampleri.
Opinnäytetyön tarkoituksena on perehtyä siihen, miten sample-pohjaisia virtuaalisoittimia tehdään Kontakt 5 -ympäristössä ja mitä asioita on huomioitava autenttiseen lopputulokseen pyrittäessä. Opinnäytetyötä varten rakennettiin virtuaalinen kitara, jotta soitinmallinnuksessa vastaantulevia haasteita ja työvaiheita voitaisiin ymmärtää konkreettisesti.
Työn teoriaosassa käsitellään äänen ja musikaalisen äänen ominaisuuksia, analysoidaan äänimateriaalia ja tarkastellaan erilaisten instrumenttien äänentuoton perusteita. Lisäksi siinä perehdytään samplereiden historiaan ja käsitellään Kontakt 5 -softwaresamplerin perusominaisuuksia. Teoriaosuuden loppuosassa tutkitaan lähemmin virtuaalisoittimen tekoprosessia ja siinä vastaantulevia haasteita.
Opinnäytetyön lopputuloksena havaittiin, kuinka suuri merkitys monipuolisesti ja huolellisesti toteutetulla ohjelmoinnilla ja äänityksillä sekä käyttöliittymän suunnittelulla on toimivan ja aidon virtuaalisoittimen teossa. Opinnäytetyötä varten tehdyn virtuaali-instrumentin rakentaminen osoitti, kuinka aikaa vievää ja tarkkuutta vaativaa soitinten tekeminen käytännössä on. Projektin työvaiheisiin ja suunnitteluun käytetty lyhyt aika sekä rajalliset resurssit määrittelivät ratkaisevasti, minkälainen virtuaali-instrumentista loppujen lopuksi rakentui.