dc.contributor.author | Katila, Venla | |
dc.date.accessioned | 2018-05-14T10:00:47Z | |
dc.date.available | 2018-05-14T10:00:47Z | |
dc.date.issued | 2018 | |
dc.identifier.uri | URN:NBN:fi:amk-201805117760 | |
dc.identifier.uri | http://www.theseus.fi/handle/10024/145904 | |
dc.description.abstract | Opinnäytetyöni käsittelee käsikirjoittamaani ja säveltämääni soivaa museokierrosta lapsille. Tarkastelen opinnäytetyössäni musiikkikasvatuksen työtapojen, musiikkikasvattajan ammattitaidon ja musiikin viemistä museoon, sekä sitä, mikä tekee soivasta museokierroksesta lapsilähtöisen. Esittelen soivan museokierroksen prosessia idean synnystä toteutuksen arviointiin opinnäytetyöni teemoista käsin.
Soivia museokierroksia toteutettiin yhteistyössä Rauma Festivon ja Lönnströmin taidemuseon kanssa elo- ja marraskuussa 2017. Opinnäytetyöni aineiston muodostavat työpäiväkirjani, kuvat ja videot museokierroksilta sekä palautteet museohenkilökunnalta ja raumalaiselta musiikkileikkikoulunopettajalta. Aineistoa analysoituani valitsin eniten esille nousseita ja kiinnostavimpia teemoja, joiden pohjalta opinnäytetyöni muodostui.
Soiva museokierros oli oiva lisä Lönnströmin kotimuseon tarjontaan ja täysin uusi näkökulma tehdä yleisötyötä museossa, uutta yleisöä saavuttaen. Musiikin vieminen museoon avasi mahdollisuuksia lapsilähtöiseen museokierrokseen. Musiikki toimi museokierroksen tukena ohjauksen välineenä ja struktuurin luojana. Se myös osallisti lapsia ja loi tunnelmaa kierrokselle.
Opinnäytetyöni todisti, että musiikkipedagogin ammattitaitoa voi hyvin soveltaa erilaisissa musiikkikasvatukselle uusissa moniammatillisissa työympäristöissä yhteiskunnan eri osa- alueilla. Musiikkikasvatuksen työtavat sopivat mainiosti museoympäristöön. Musiikin käyttö museo-opastuksessa syvensi ja elävöitti soivan museokierroksen osallistujille museon historiaa. Yhteistyö Lönnströmin taidemuseon kanssa jatkuu opinnäytetyön yhtenä tuloksena, ja näin minulla on edelleen ilo toimia moniammatillisessa yhteistyössä musiikkipedagogista osaamistani hyödyntäen. | fi |
dc.description.abstract | My final project is about the musical museum tour for children that I created and composed. The study investigates what music has to give to the museum. How do music educational methods and music pedagogical know-how work in the museum and what makes the tour child-centered? I introduce the process for the musical museum tour from the idea to the results through the themes of the thesis.
The musical museum tours were executed with Rauma Festivo and Lönnström art museum in August and November 2017. The data of the thesis is formed by the work diary, pictures and videos from the tour, and the feedback from the museum staff and the local music playschool teacher. After analyzing the data, I picked up the most interesting and common themes and formed the thesis based on those.
The musical museum tour was a welcomed addition to the selection of Lönnström home museum. The project was a completely new way to do audience development and it gained new customers. Bringing music to the museum opened opportunities for a child-centered museum tour. Music served the museum tour by supporting the guiding and creating the structure. It also enabled children to participate and created athmosphere for the tour.
The final project proved that the know-how of the music pedagogue can be easily applied in multi-professional working environments in different community fields, which are new for the music education. Methods of music education suit the museum environment outstandingly. Using the music in the museum tour deepened and enlivened the history of the museum for the participants. As one of the results of this thesis, the co-operation with Lönnström art museum is on-going and I still have the pleasure to work in multi-professional co-operation by using my music pedagogical know-how. | en |
dc.language.iso | fin | |
dc.publisher | Metropolia Ammattikorkeakoulu | |
dc.rights | All rights reserved | |
dc.title | Hiiriperhe peräkanaa : Soiva museokierros lapsille | fi |
dc.type.ontasot | fi=AMK-opinnäytetyö|sv=YH-examensarbete|en=Bachelor's thesis| | |
dc.identifier.dscollection | 10024/201 | |
dc.organization | Metropolia Ammattikorkeakoulu | |
dc.contributor.organization | Metropolia Ammattikorkeakoulu | |
dc.subject.keyword | Museopedagogiikka | |
dc.subject.keyword | musiikkikasvatus | |
dc.subject.keyword | soveltava taide | |
dc.subject.keyword | taidepedagogiikka | |
dc.subject.keyword | lasten kulttuuri | |
dc.subject.keyword | musiikki | |
dc.subject.keyword | lapset | |
dc.subject.specialization | Varhaisiän musiikkikasvatus ja taiteen soveltava käyttö | |
dc.subject.degreeprogram | fi=Esittävä taide ja musiikki|sv=Scenkonst och musik|en=Performance art and music| | |
dc.subject.discipline | Musiikin tutkinto-ohjelma | |