Äänitekniikan perusteet verkossa : Kohti näkövammaisille saavutettavaa sisältöä
Luukkonen, Emil (2018)
Luukkonen, Emil
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201805076915
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201805076915
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä tarkastelen näkövammaiset käyttäjät huomioivaa opetusta sekä näkövammaiset käyttäjät huomioivan saavutettavan verkkoaineiston rakentamista. Opinnäytetyöni osana tein Äänitekniikan perusteet -verkko-opetusaineiston, joka on tarkoitettu lähiopetuksen tukena käytettäväksi lisämateriaaliksi ammatillisiin opintoihin. Sivuston kehittämisessä mukana olleeseen asiantuntijaryhmään kuului näkövammaisia musiikin ammattilaisia ja opiskelijoita.
Näkövammalla ja vammautumisen ajankohdalla on merkittävä vaikutus koulutaipaleella menestymiseen ja identiteetin muodostumiseen. Haasteista riippumatta opiskelutaitojen merkitys ja soveltuvien apuvälineiden hyödyntäminen korostuvat opiskelijan omien polkujen edetessä. Opinnäytetyössäni esittelen, että apuvälineiden ja tietoteknisten sovellusten ansiosta näkövammaisella käyttäjäryhmällä on parhaimmillaan yhtäläiset mahdollisuudet päästä sähköisten palveluiden ja sisältöjen luo kuin valtaväestöllä. Tarkastelen niitä opinnäytetyöni kannalta oleellisia apuvälineitä ja ohjelmistoja, jotka mahdollistavat näkövammaiselle esteettömän liikkumisen internetissä. Erilaisten käyttäjien huomioiminen ohjelmistojen ja sovellusten kehityksessä näkyy myös musiikkialalla.
Tämän työn lähtökohtana on ollut kehittää omaa ammattitaitoa ja hankkia uusia työkaluja käytännön opetustyöhön. Ammatillisena erityisopettajana työnkuvaani kuuluu erilaisista lähtökohdista tulevien opiskelijoiden ohjaaminen sekä monimuotoisten oppimisen haasteiden kohtaaminen. Opinnäytetyössäni ilmenee, että saavutettavan sisällön tekeminen ei vaadi suunnattomia lisäresursseja, mutta kylläkin aikaa ja kohderyhmään sekä saavutettavan opetusaineiston ominaisuuksiin perehtymistä.
Verkko-opetuksen ulottuvuudet ja mahdollisuudet tulevat kasvamaan entisestään. Opettajan työnkuva tulee muovautumaan teknologisten innovaatioiden myötä. Nyt ja myös tulevaisuudessa on tarvetta saavutettaville opetusratkaisuille, joilla voidaan edistää tasa-arvoa ja yhdenvertaisuutta.
Näkövammalla ja vammautumisen ajankohdalla on merkittävä vaikutus koulutaipaleella menestymiseen ja identiteetin muodostumiseen. Haasteista riippumatta opiskelutaitojen merkitys ja soveltuvien apuvälineiden hyödyntäminen korostuvat opiskelijan omien polkujen edetessä. Opinnäytetyössäni esittelen, että apuvälineiden ja tietoteknisten sovellusten ansiosta näkövammaisella käyttäjäryhmällä on parhaimmillaan yhtäläiset mahdollisuudet päästä sähköisten palveluiden ja sisältöjen luo kuin valtaväestöllä. Tarkastelen niitä opinnäytetyöni kannalta oleellisia apuvälineitä ja ohjelmistoja, jotka mahdollistavat näkövammaiselle esteettömän liikkumisen internetissä. Erilaisten käyttäjien huomioiminen ohjelmistojen ja sovellusten kehityksessä näkyy myös musiikkialalla.
Tämän työn lähtökohtana on ollut kehittää omaa ammattitaitoa ja hankkia uusia työkaluja käytännön opetustyöhön. Ammatillisena erityisopettajana työnkuvaani kuuluu erilaisista lähtökohdista tulevien opiskelijoiden ohjaaminen sekä monimuotoisten oppimisen haasteiden kohtaaminen. Opinnäytetyössäni ilmenee, että saavutettavan sisällön tekeminen ei vaadi suunnattomia lisäresursseja, mutta kylläkin aikaa ja kohderyhmään sekä saavutettavan opetusaineiston ominaisuuksiin perehtymistä.
Verkko-opetuksen ulottuvuudet ja mahdollisuudet tulevat kasvamaan entisestään. Opettajan työnkuva tulee muovautumaan teknologisten innovaatioiden myötä. Nyt ja myös tulevaisuudessa on tarvetta saavutettaville opetusratkaisuille, joilla voidaan edistää tasa-arvoa ja yhdenvertaisuutta.