Displacement mapping
Airas, Topias (2018)
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201805107540
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201805107540
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli tutkia ja soveltaa käytännössä 3D-mallien pintageometrian yksityiskohtien lisäämistä Displacement mapping -tekniikalla. Työ esittelee tekniikan rakennetta, pyrkien luomaan lukijalle mahdollisimman kattavan kokonaiskuvan sen toiminnasta mahdollisuuksineen ja rajoitteineen. Opinnäytetyö jakautuu teoreettiseen osuuteen ja käytännön toteutukseen.
Teoreettinen osuus keskittyy tutkimaan Displacement mapping -tekniikan toimintalogiikkaa teknisestä näkökulmasta. Osuus pyrkii avaamaan mahdollisimman ymmärrettävästi tekniikan matemaattista toimintalogiikkaa. Siinä käsitellään myös tekniikan eri variaatioita sekä teknisten ratkaisujen vaikutuksia käytännön työskentelyyn. Tämän lisäksi kuvataan yleisimmät tavat tuottaa displacement-kuvakarttoja.
Käytännön osuudessa displacement mappingia sovelletaan 3D-hahmomallin toteutuksessa. 3D-Hahmomallin suunnittelu ja toteutus kuvataan pääpiirteittäin, korostaen työvaiheita joissa displacement mapping tulisi erityisesti huomioida. Hahmomalli suunniteltiin ja toteutettiin tavalla, joka mahdollistaisi sen animoinnin. Tämän opinnäytetyön puitteissa hahmoa ei kuitenkaan animoitu lukuun ottamatta yksinkertaista displacement-karttojen vääristymistä havainnollistavaa käden nosto liikettä.
Teoreettinen osuus keskittyy tutkimaan Displacement mapping -tekniikan toimintalogiikkaa teknisestä näkökulmasta. Osuus pyrkii avaamaan mahdollisimman ymmärrettävästi tekniikan matemaattista toimintalogiikkaa. Siinä käsitellään myös tekniikan eri variaatioita sekä teknisten ratkaisujen vaikutuksia käytännön työskentelyyn. Tämän lisäksi kuvataan yleisimmät tavat tuottaa displacement-kuvakarttoja.
Käytännön osuudessa displacement mappingia sovelletaan 3D-hahmomallin toteutuksessa. 3D-Hahmomallin suunnittelu ja toteutus kuvataan pääpiirteittäin, korostaen työvaiheita joissa displacement mapping tulisi erityisesti huomioida. Hahmomalli suunniteltiin ja toteutettiin tavalla, joka mahdollistaisi sen animoinnin. Tämän opinnäytetyön puitteissa hahmoa ei kuitenkaan animoitu lukuun ottamatta yksinkertaista displacement-karttojen vääristymistä havainnollistavaa käden nosto liikettä.