Pienlaitehuollon lopputestauksen kehittäminen
Huuskonen, Harri (2018)
Huuskonen, Harri
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201805117617
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201805117617
Tiivistelmä
Opinnäytetyö tehdään Plandent Oy:n tilaamana, koska yritys haluaa parantaa huollon prosesseja. Yrityksen pienlaitehuollossa korjataan ja huolletaan hammaslääkärin vastaanoton pienlaitteita, kuten esimerkiksi käsi-instrumentteja, turbiineja, kulmakappaleita, valokovettajia, teknikon poria, posliiniuuneja, hammaskivenpoistolaitteita ja autoklaaveja. Yrityksessä on tällä hetkellä pienlaitehuollon lopputestauksessa erilaisia käytäntöjä.
Hammashoidon pienlaitteiden ja käsi-instrumenttien huoltojen sekä korjausten jälkeinen lopputestaus on merkittävä huollon laatukriteeri. On tärkeää, että laitteet täyttävät korjaustoimenpiteiden jälkeen valmistajan niille asettamat laatuvaatimukset. Yritys noudattaa toiminnassaan ISO 9001-standardin mukaista laadunhallintajärjestelmää, jonka keskeisiä periaatteita on asiakaslähtöisyys. Lopputestauksen kehittämisellä tähdätään pienlaitehuollon asiakaspalvelun parantamiseen sekä tuottamaan lisäarvoa asiakkaan tuotteeseen sijoittamalle pääomalle pidentämällä laitteen elinkaarta.
Opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää ja tutkia eri vaihtoehtoja käsi-instrumenttien lopputestaukseen, jotta saadaan taltioitua numeerisia arvoja eri suureista ja siten todennettua huollon tai korjauksen onnistuneisuus sekä laatu. Työn tavoitteena oli myös yhdenmukaistaa testausprosessia siten, että testaaminen tapahtuu aina yhdenmukaisella tavalla ja sen lisäksi tuodaan laatuajattelua testausprosessiin. Tarvittaessa numeeriset arvot voidaan tulevaisuudessa sisällyttää asiakkaalle menevään loppuraporttiin.
Opinnäytetyössä selvitettiin erilaisia mittaus- ja testausmenetelmiä, joita testattiin käytännössä ja mittaustulokset analysoitiin tilastollisin menetelmin sekä tutkittiin niiden soveltuvuutta yrityksen tarpeisiin. Kokonaisuuden perusteella laadittiin työn lopuksi suositus yritykselle soveltuvimmasta lopputestausmenetelmästä.
Hammashoidon pienlaitteiden ja käsi-instrumenttien huoltojen sekä korjausten jälkeinen lopputestaus on merkittävä huollon laatukriteeri. On tärkeää, että laitteet täyttävät korjaustoimenpiteiden jälkeen valmistajan niille asettamat laatuvaatimukset. Yritys noudattaa toiminnassaan ISO 9001-standardin mukaista laadunhallintajärjestelmää, jonka keskeisiä periaatteita on asiakaslähtöisyys. Lopputestauksen kehittämisellä tähdätään pienlaitehuollon asiakaspalvelun parantamiseen sekä tuottamaan lisäarvoa asiakkaan tuotteeseen sijoittamalle pääomalle pidentämällä laitteen elinkaarta.
Opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää ja tutkia eri vaihtoehtoja käsi-instrumenttien lopputestaukseen, jotta saadaan taltioitua numeerisia arvoja eri suureista ja siten todennettua huollon tai korjauksen onnistuneisuus sekä laatu. Työn tavoitteena oli myös yhdenmukaistaa testausprosessia siten, että testaaminen tapahtuu aina yhdenmukaisella tavalla ja sen lisäksi tuodaan laatuajattelua testausprosessiin. Tarvittaessa numeeriset arvot voidaan tulevaisuudessa sisällyttää asiakkaalle menevään loppuraporttiin.
Opinnäytetyössä selvitettiin erilaisia mittaus- ja testausmenetelmiä, joita testattiin käytännössä ja mittaustulokset analysoitiin tilastollisin menetelmin sekä tutkittiin niiden soveltuvuutta yrityksen tarpeisiin. Kokonaisuuden perusteella laadittiin työn lopuksi suositus yritykselle soveltuvimmasta lopputestausmenetelmästä.